Alla
medlemmar bjuds in till medlemsmöte två gånger om året, i maj och i november,
för att planera nästkommande halvårs aktiviteter. Förutom planeringsprat
brukar vi också "pudla" oss, fika och ha trevligt ihop. Alla är varmt
välkomna!
Medlemsmöte 20/9-11
Närvarande: Eva Rindler, Ann-Britt Gimerstrand, Ebon Jacobsson,
Irene Dahlberg, BarbroNiska, Camilla Sandwall, Paula Grahnqvist, Mia Medbrant,
Hanna Bengtsson, Barbro Bengtsson samt 7 härliga pudlar av olika
storlek.
Mia Medbrant avgår som kontaktperson, nytt ombud är Ann-Britt
Gimerstrand.
Eva informerade om att ekonomin är fortsatt god.
Vi har haft pudelparad över stan där 10 pudlar med ägare
deltog. Paraden avslutades med fika i stadsparken.
Platser finns kvar till nybörjarklippkursen, i dagsläget är
4 st anmälda/betalande.
Utställningsklippkursen är inställd pga för få
anmälningar.
Då vi fortsättningsvis ej kommer att ha tillgång till
klubbstugan på Öhs vintertid kommer kursen med Kristina Sahlström
hållas i Tassa Rätts lokaler. Info om adress och tid kommer
på hemsidan.
Julfesten 6/12 – förslag på en fest utan hundar och max
20 pers. Mer info på hemsidan.
Planer för våren -12
Pudelpromenader 29/1 och 4/3. Vi träffas vid Öhs Rynningeviken
kl 11.00. Ansvariga är Barbro Niska och Irene Dahlberg
22/3 Medlemsmöte kl 19.00 Öhs? Anmälan till Ann-Britt Gimerstrand
26/4 Göra koppel/utställningskoppel Öhs kl 18.00. Anmälan
till Mia Medbrant. Avgift 50:- + material till självkostnadspris
som betalas på plats. Medtag eget fika.
27/5 Pudelaktivitetsdag kl 11.00 Öhs Rynningeviken. Avgift 50:- betalas
på plats. Camilla Sandwall och Ann-Britt Gimerstrand ansvarar.
Skrev gjorde Ann-Britt Gimerstrand
MEDLEMSMÖTE ÖREBROPUDLARNA 28/3 2011
NÄRVARANDE: EBON, MIA B, PAULA, CAROLINE, EVA,
MIA M, CAMILLA, GUNILLA, ANNELIE
OCH ÅTTA GLADA PUDLAR.
EVA INFORMERADE OM ATT EKONOMIN ÄR FORTSATT GOD. VI RÄKNAR MED
CA 80 % BELÄGGNING PÅ KURSER. TYVÄRR HAR VI FÅTT
STÄLLA IN NÅGRA AKTIVITETER PGA FÖR FÅ ANMÄLNINGAR
BLA FORTSÄTTNINGSKLIPPKURSEN (1 ANMÄLAN) OCH UTSTÄLLNINGSKLIPPKURSEN
(2ANMÄLNINGAR). DÄREMOT ÄR LYDNADSKURSEN FULLBOKAD OCH
MIA HAR FÅTT TACKA NEJ TILL FLERA STYCKEN.
PLANERADE AKTIVITETER INFÖR HÖSTEN:
PUDELPARAD I ÖREBRO 27/8 MED START PÅ
VÅGHUSTORGET KL.12:00. EVA ANSVARAR.
LYDNADSKURS I SEPTEMBER. MIA M KOLLAR MED LEDARE OCH CAMILLA TAR EMOT
ANMÄLAN.
MEDLEMSMÖTE 20/9 KL.19:00.
UTSTÄLLNINGSKLIPPKURS. MARITA KOLLAR UPP.
PÄLSVÅRDSTRÄFF 15/10 KL. 11:00 -16:00. RÅD OCH TIPS
OM HUR MAN SKÖTER PÄLSEN OCH VILKA VERKTYG MAN ANVÄNDER.
MIA B OCH PAULA ANSVARAR.
NYBÖRJARKLIPPKURS
ANATOMI/LEDARSKAP VECKA 45 ELLER 46. CAROLINE KOLLAR UPP KURSLEDARE MM.
JULFEST 6/12 KL.18:30. EBON, CAROLINE OCH CAMILLA ANSVARAR
Örebropudlarnas
medlemsmöte 11/3 2010
Deltagare:
Mia B, Mia M, Eva R, Therese, Nina, Lena och Marianne.
Efter mötet öppnats så började vi med lite information:
Eva R informerar. I dagsläget har Örebropudlarna god ekonomi
och vid skrivande stund finns ca 14 000 kronor i kassan, men det kommer
minska när alla fakturor kommit in tex hyra till Öhs och så
vidare. Ekonomin redovisas på medlemsmötet där också
principen för budgeten beslutas. Kontaktpersonerna har sedan ett
gemensamt ansvar och träffar avtal och gör beräkningar
för den enskilde aktiviteten.
Information från Mia och Eva ang verksamhetskonferensen. Örebropudlarna
har tre platser för deltagande i Pudelklubbens verksamhetskonferens,
platserna till verksamhetskonferensen baseras på hur stort upptagningsområde
Örebropudlarna har. Till Örebrosektionen hör ca 200 medlemmar.
Mia B informerar om att det i skrivande stund var osäkert om verksamhetskonferensen
skulle bli inställd beroende på för lågt deltagande.
Gustaf Rindler avträder som webbmaster i september i år. Finns
det någon eldsjäl som kan tänka sig att ta över.
I så fall, hör av er till Gustaf, e-postadress finns på
Örebropudlarnas hemsida.
Fräscha upp hemsidan? Mia M, kontaktperson och ansvarig för
manus till Pudelnytt, har önskemål om att Örebropudlarnas
medlemmar skickar in sina hundar på bild så vi kan få
ett nytt galleri som komplement till det gamla.
Nytt om stugbokningen vid ÖHS. När man anordnar en aktivitet
så måste stugan vara bokad i rätt tid. Detta sker genom
att aktivitetsansvarig pratar med Marita S som sedan i sin tur bokar stugan.
Nyckeln till stugan hämtas även hos Marita S och det är
bra att komma ihåg det inför aktiviteter. Checklista för
aktiviteter tillagd efter mötet.
Planering av höstens aktiviteter:
Info: Eva R och Mia M meddelar att de väljer att inte vara ansvariga
för aktiviteter framöver. Detta beror på att det blir
mer och mer administration, som de två ansvarar för, kring
aktiviteterna , från att föra kassa och vara ansvariga för
fakturor till att skriva avtal och förhandla om priser med de vi
använder som kursledare osv.
1.) Pudelparad 28/8
Förra årets succé ska upprepas och vi tågar genom
Örebro stad och avslutar sedan med medhavt fika i stadsparken.
Deltagande anges till Marianne Rydh: mariannerydh@hotmail.com
0582-420 60
2.) Pudelflyers
Önskemål från Lena är ett litet flygblad som man
kan dela ut till de pudelägare man träffar på t ex stan.
Detta i syfte att öka medlemsantalet såsom Pudelklubben centralt
uppmanat till samt få in fler till Örebropudlarna. Detta har
varit uppe tidigare under föregående års medlemsmöte
men inte blivit av. Ska vara klart till pudelaktivitetsdagen i maj i år.
3.) Önskemål om tottnings/pälsvård/topknotkurs (Ann-Britt
)
Ansvarig för kursen är Ann-Britt (kontrolleras om hon fortfarande
kan tänka sig det.)
Mia M hör med föreslagen kursledare.
4.) Fördelning av arbetsuppgifterna vid stora aktiviteter/arrangemang
måste bli tydligare. Under träningsutställningen förra
året hade vi behövt fler som arbetade för att få
ihop dagen. Det krävs att alla som visar intresse för att hjälpa
till med en aktivitet också gör det.
5.) Nybörjarklippkurs
Eva R ansvarar för anmälningar samt pratar med Marita S.
6.) Hundens signaler
Therese L önskar en kurs med hundägarskolan i Nora. Pris kontrolleras.
Då detta blir en lite ”dyrare” kurs bör intresseanmälan
göras. Datumförslag: 11/9, 18/9, 25/9
7.) Avslutande julfest med påföljande pyssel!
Eva R kom med förslag gällande julfesten: vi ska ha vernissage
under julfesten med våra finaste ”pudelsaker”. Det kan
vara allt från prydnadspudlar till annat vi har i våra gömmor.
Så ta med era 10 finaste pudelsaker! Vi försöker också
anordna knytis så vi får lite julstämmning. Datum blir
den 2/12.
8.) Pudelkalender
Vi gör ett försök med att tillverka en egen pudelkalender
för våra medlemmar. Så skicka in alla fina kort du har,
på din hund. Vi vill ha kort som visar hur allsidig pudeln är.
Kalendern är tänkt att ha fyra bilder på varje månad
så du kan räkna med att få med din egen hund på
någon månad! Hör av er till mariannerydh@hotmail.com
för att skicka in bilder.
Utskrifter är förslagsvis på vista print och tryckning
(kostnad och möjlighet) undersöker Mia B om det kan ske vid
repro vid Hallsbergs kommun. Eva R undersöker möjligheten att
trycka vid mediaprogrammet på Virginska skolan.
9.) Medlemsmöte med planering av vårterminens aktiviteter blir
den 9/9 2010.
Vid tangetbordet Marianne Rydh
Protokollet upplästes för justering vid medlemsmötet den
11/3 2010
*Kom-ihåg-lista som aktivitetsansvarig.*
- *Prata med tilltänkt instruktör.*
- *Ring Eva, som tar kontakt med instruktören vad gäller arvode
och andra ekonomiska frågor.*
- *. Bestäm datum.*
- *Prata med Marita och lämna datum för plan/stug bokning. Uppge
även om det är bara plan och/eller stuga som ska bokas. *
- *Eva och Mia räknar på ekonomin och prissätter aktiviteten.*
- *Ta emot intresseanmälan och förfrågningar från
medlemmar på just ”din” aktivitet.*
- *Själva anmälan sker genom att anmälningsavgiften sätts
in på vårt konto 471970-4. Anmälan är bindande och
återbetalas endast vid sjukdom.*
- *Nyckeln till Hundsällskapet finns hos Marita och ska tillbaka
dit efter aktiviteten ( nyckeln kan skickas till Marita per post).*
- *Under själva aktiviteten se till att fika/kaffe och andra attiraljer
finns på plats. *
- *Spara kvitton för eventuella utlägg. Skall till Eva (eventuellt
Mia) efter avslutad aktivitet.*
- *Organisera städningen så vi lämnar ett rent och fint
hus/plan efter oss.*
Medlemsmöte
090924
Vi som deltog i mötet var.
Mia, Fredrik, Hanna, Ann-Britt, Eva, Camilla, Nina och Lena. Med fanns
också vovvarna, Kerstin, Ville, Amigo och Jimmi.
Ekonomi: Eva informerade om ekonomin, där vi för tillfället
ligger 8000 Skr plus. Det innebär att vår buffert har ökat
under sista året som planerat. Vi fortsätter med att sträva
efter att ligga på nollbudget.
Genomförda aktiviteter under hösten:
Pudelparaden: Vi var alla överens om att det är en aktivitet
vi ska fortsätta med. Ett årligt inslag på sensommaren
där vi ges en chans att visa upp vår härliga ras.
Rallylydnad: Fortsättningskursen genomförd.
Kom som du är utställning: En lyckad dag med många deltagare,
41 anmälningar.
Kommande aktiviteter under hösten är:
- Klippkurs
- ”Spår. En heldag för nybörjare. Personspår.”
- ”Vad gömmer sig under pälsen och hur vårdar
vi den?”
Pudelns rasstandard och pälsvård till vardags och utställning
- Julfest: Alla två – och fyrbenta är välkomna
Camilla skriver och berättar om pudelparaden i kommande PN.
Planerade aktiviteter våren 2010.
- Feb: Klippkurs fortsättning, v7 Marita ansvarar.
- Mars: Praktisk hundkommunikation, 2 dagar under en helg, Eva
ansvarar.
- April: Agility, nybörjar-fortsättning, 5-6 ggr, Nina/Eva
ansvarar.
- Utställningsträning, förare 2 heldagar och hund
2 halvdagar, Mia ansvarar.
- Maj: Pudelaktivitetsdagen, 30/5 Marianne ansvarar.
Vill också påminna om att aktivitetsansvarig kontaktar Eva
Rindler beträffande ekonomin.
Aktivitetsansvarig ska också kontakta Marita som bokar lokal och
eller plan om det behövs, hos Hundsällskapet.
Till sist, Mia behöver ha aktiviteterna klara till senast 15/10.
manusstopp är 1/11
Vid datorn Lena
Justerat anteckningarna har Mia och Eva gjort
Medlemsmöte
090312.
Vi som var där:
Eva, Mia, Ann-Britt, Ebon, Therese, Marianne, Camilla, Marita, Lena och
Nina. Och nio pudlar.
Ekonomi:
Mötet öppnas och alla hälsas välkomna. Eva börjar
med att berätta lite om ekonomin.
Det ekonomiska läget är gott, vi har ökat bufferten ytterliggare.
Vi fortsätter räkna kursavgiften som tidigare.
Klippkursen genomfördes på färre deltagare, enbart på
grund av att Marita sänkte sitt arvode.
Rallylydnaden är fullbokad likaså tottningskursen. Vi har ställt
in MH-föreläsningen eftersom endast en person hade anmält
sig.
Hur ska vi synas bättre?
Örebropudlarna vill nå ut till fler. Några av förslagen
för att lyckas:
-annonsera i Örebroar´n
-affischering i t.ex . djuraffärer och liknande (Studiefrämjandet
kan också hjälpa oss med posters.)
-monter på Husdjursmässan
-Pudelparaden.
Medlemskapet:
Vi pratar om varför pudelklubben tappat medlemmar. Det är många
som tror att det kan bero på att man är medlem i många
”klubbar” och att det kan vara kostnaden som är orsaken.
Det som är viktigt att påpeka är att det är ok att
vara med på aktiviteter utan att vara medlem: Medlemmar har förtur
om vi inte kan ge plats åt alla.
När man då kommer på aktivitet är det lättare
att uppmuntra medlemskap. Då kan vi berätta om de förmåner
man har som medlem, t.ex. Pudelnytt och att man som medlem är försäkrad
vid aktiviteter.
Åldersgräns?
Vi kommer överens om att det är bra om man är minst 13
år när man deltar i våra aktiviteter.Vi rekommenderar
att man som förälder är med och stöttar.
Minimum och maximumantal:
Det är bra om vi bestämmer hur många som kan delta i kurserna
innan de läggs ut för att undvika missförstånd. Annars
är det som vanligt betalningen som gäller som anmälan.
KOMMANDE AKTIVITETER:
Fotografering/promenad: Vi ska uppdatera hemsidan med lite nya bilder.
Vi kommer att träffas vid Trystorps Ekäng för en promenad
och fotografering. När? Den 26 April. Var? Samling vid Vintrosa (affären
Falken) klockan 11.00. Vid frågor kan man vända sig till Ebon
som också tar emot anmälningar. Marianne tar kontakt med Hanna
angående fotografering.
Pudelparad: Den 29/8 blir det Pudelparad genom stan. Vi gör om den
uppskattade promenaden över stan för att visa upp våra
pudlar. Samling vid Våghustorget klockan 12.00. Mia tar emot anmälningar.
Rallylydnad: i september blir det fortsättningskurs i rallylydnad.
Aktivitetsansvarig är Ann-Britt. Datum och instruktör återkommer
vi med.
”Kom som du är utställning”: Den 20 september blir
det utställning.Det är bra om så många som möjligt
kan hjälpa till. Eva tar kontakt med föreslagen domare. Camilla
med familj gör katalog. Camilla kommer också att ta emot anmälningarna.
Eva kommer att hjälpa henne.
Camilla kollar också upp om vi kan använda annan plan än
den på Öhs, om den är upptagen.
Sista anmälningsdatum till utställningen blir 31/8 och upptaktsmöte
inför utställningen blir den 3/9. Marianne ska kolla upp rosetter.
Medlemsmöte: Den 24 september blir det medlemsmöte.
Klippkurs Nybörjare: I oktober blir det klippkurs. Marita håller
i den och förslag på datum är den 18/10.
Prova på spår: Förslag på datum är den 25/10
och Therese tar kontakt med Hanna för att se om hon kan hjälpa
till med instruktör. Aktivitetsansvarig är Therese.
Föreläsning: I november blir det föreläsning.”
Vad gömmer sig under pälsen? och hur vårdar vi den”.
Pudelns rasstandard och pälsvårdstips till vardags och utställning.
Förslag på föreläsare är Madelene Bergendahl.
Eva tar kontakt.
Julfest: den blir den 5/12. Platsen blir troligen Öhs. Mia och Ebon
är aktivitetsansvariga.
Medlemsmöte
080923
Vi som deltog i mötet var.
Ebon,Gunilla,Maritha,Fredrik,Barbro,Hanna,Mia,Madelene,Marianne,Maria,Therese,Ann-Britt,Eva,Marianne
och Viktoria. Med fanns också 13 stycken hundar.
Den här gången hade vi förmånen att få träffas
hemma hos Viktoria. Tack Viktoria! I hennes vardagsrum har vi gemensamt
kommit fram till en hel massa roliga saker som ska hända under våren
-09
Hanna berättar att hon inte tänker fortsätta som kontaktperson
utan fortsätter att jobba aktivt för pudeln i Mellansvenskas
styrelse. Vi vill tacka Hanna för det arbete som hon gjort som kontaktperson
hos oss och önska henne lycka till i fortsättningen!
Eva öppnar med att informera om budgeten. Inför mötet har
hon stämt av sektionens ekonomiska läge med Mellansvenskas kassör.
På förra medlemsmötet var alla överens om att försöka
öka bufferten något. Det kan vara till god hjälp om man
behöver gå in och sponsra någon aktivitet eller att t.ex.
lokalhyra höjs. Vid årsskiftet 07/08 hade vi 3.500:- på
kontot. Tidigare år har vi legat på ungefär 2000:-. Med
handkassan som Mia har ligger vi nu på ca 5.000:- plus. Det innebär
att vår buffert har fördubblats under sista året. Det
känns bra tyckte alla. Aktiviteterna ska sträva efter att ligga
nära nollbudget, då det är meningen att kostnaderna ska
hållas så låga som det är möjligt. När
vi räknar bör det finnas marginal ifall aktiviteten inte blir
fulltalig.
Eva redovisar också lite statistik från gångna år.
Ca 8 år bakåt har det varit 75 aktiviteter, där vi gått
runt på alla aktiviteter med 0-budget eller en liten vinst. Vi har
under de gångna åren tvingats ställa in sammanlagt 5
aktiviteter. Två vardagsvårds –klippkurser med 0 och
en anmälan har ställts in. Under våren 08 hade vi en jaktapporteringskurs
med två anmälningar och en klickerkurs med också två
anmälningar (kursledararvodet var 6.500:- resp 5.000:- kassörens
anm.) Vi hade ingen ekonomisk möjlighet att genomföra aktiviteterna.
Sektionen har tidigare sponsrat en jaktapporteringskurs med 400:- och
två föreläsningar med vardera 500:-.
Vi drar slutsatsen att vi inte har möjlighet att genomföra kurser
när kursledararvoden är höga och intresset bland medlemmarna
litet.
Vi har hittills kunnat genomföra 94% av de planerade aktiviteterna
med kursavgift ,därutöver pudelaktivitetsdagar, pudelpromenader
och medlemsmöten. Vi tycker att vi når upp till vårt
mål: att erbjuda medlemmarna bra och kvalitativa aktiviteter till
så låg kostnad som möjligt.
Vi har en god stämning bland medlemmarna och många är
villiga att vara aktiva och hjälpa till vid aktiviteter och dra sitt
bidrag till ”stacken”. Det är oftast en ”gammal”
medlem som tillsammans med en ”ny” som ansvarar för resp.
aktivitet.
Sedan var det dags för lite utvärdering av hösten. Alla
var överens om att pudelparaden över stan var en rolig events,
något som borde vara återkommande år från år.
Likt aktivitetsdagen.
Mia informerar om att massagen är fullbokad. Vi bestämmer att
julavslutningen ska vara lördagen den 29/11 mellan klockan 15.00-17.00.
Ann-Britt behöver hjälp och Maria Eriksson och Maria Medbrant
erbjuder sig att hjälpa till.
Vi bestämmer också att det vore roligt med en promenad i Ånnaboda
innan snön hinner lägga sig. Så den 26 oktober träffas
vi vid stora parkeringen vid SM –stugan för alla som vill.
Ann-Britt är lite sammankallande vid ev.förfrågningar.
Eva passar på att ”flagga” för ett symposium som
Svenska Brukshundklubben i samarbete med studiefrämjandet arrangerar.
Den heter ”Påverkan eller åverkan” och är
med Kerstin Malm, Björn Forkman och Kenth Svartberg. Den 8/11 kan
man höra detta på universitetet i Örebro. Det kostar 350skr
och upplysningar kan man få av Svenska Brukshundklubben tel 08-50587504
eller via Studiefrämjandet 019-582350. Sista inbet dag 3/10.
Utanför Svenska pudelklubben informerar Fredrik om ett workingtest
som man ska försöka få till . I dagsläget behövs
det förmodligen ett samarbete med militären. Det kommer att
behövas stora marker . Blir det av kommer det att behövas hjälp/funktionärer.Vi
får också veta att jägarförbundet anordnar kurser/jaktprov
för eftersök/viltspår.
Nu våren -09
Feb: MH-test En föreläsning om vad en mentalbeskrivning av hund
innehåller och vad det innebär för både hund och
förare. Hanna ansvarar tillsammans med Maria E.
Mars: Tottningskurs, vi lär oss hur vi tottar våra pudlar,
förslag på kursledare är Sanna Arvidsson. Ebon och Gunilla
ansvarar.
April: Ev. föreläsning av Pernilla Carlqvist från Djurharmoni.
Ev. en mixad föreläsning om djurkommunikation och lite annat
smått och gott. Andra förslag på föreläsare
framfördes också.
Mia ansvarar.
Klippkurs fortsättning troligtvis i april. Marita ansvarar.
Maj: Heldagskurs i kommunikation utan ord på Hundägarskolan
i Nora,
Therese och Mia ansvarar.
Vi kommer också att köra en kurs i rallylydnad i maj/juni med
ungefär fem kurstillfällen under en månad.
För den ansvarar Ann-Britt och Eva. De tillfrågar den instruktör
de nu går på kurs hos.
Sist men inte minst blir det aktivitetsdag i maj/juni. Vi träffas
och har trevligt en stund på dagen. Marianne, Mia och någon
mer ansvarar .
Vill också påminna om att aktivitetsansvarig kontaktar Eva
Rindler som i sin tur kontaktar kursledaren beträffande ekonomin!
Aktivitetsansvarig ska också kontakta Marita Sonnbacke som bokar
lokal, om det behövs, hos Hundsällskapet.
Som slutkläm vill jag bara påminna aktivitetsansvariga om att
kontakta mig så
snabbt som möjligt när ni fått datum och allt är
klart. Vi har manusstopp 1/11 och jag behöver minst 1 vecka på
mig att skriva manus och få det korrekturläst.
Vid datorn Mia Medbrant
Therese
har justerat minnesanteckningarna.
Örebropudlarnas
medlemsmöte 080318
Vi
som deltog var Eva Rindler, Marianne Rydh, Ebon Jacobsson, Therese Lindblom,
Maria Medbrant, Fredrik Strömberg, Ann-Catrine Linderoth med dotter,
Victoria Strömberg samt Hanna Bengtsson och 9 pudlar.
Budget : Eva Rindler informerade om det ekonomiska
läget. Vi har 3500 kr på vårt konto. Vi kom överens
om att försöka öka vår buffert. Vi kan råka
ut för oförutsedda händelser , t.ex. hyreshöjning
hos Hundsällskapet. Hyran är höjd nu till våren,
men budgeten klarar det i dagsläget.
Diskussionerna
kring ekonomin handlade även om ifall Örebropudlarna har möjlighet
att gå in och sponsra” vissa aktiviteter där vi har få
anmälningar . Det kan ske i enstaka
fall. För övrigt gäller nollbudget för aktiviteterna.
Att ha en nollbudget innebär att kursen ska bekosta sig själv
och priset på varje kursplats räknas ut genom att slå
ut den totala kostnaden på antalet deltagarplatser. På så
vis kan vi hålla ”låga priser” samtidigt som vi inte tar från
kontot.
-
Vi
pratade även om hur vi kan få ett ökat inflöde
i sektionens ekonomi, ett förslag är att ev. sälja
lotter på pudelaktivitetsdagen. Priserna till lotteriet ska
naturligtvis vara skänkta. (Vi kollar om tillstånd behövs).
-
Vi
sa också att kaffet borde kosta en lite större slant vid
våra träffar. Gällande aktivitetsdagen i vår
rådde det delade meningar om avgiften som har satts för
att få medverka. Vissa var för och andra emot, men
vi beslutade att stå kvar vid den avgift vi satt, för att
få intäkter till plan hyra och andra utgifter den dagen.
Beslut:
att höja fikakostnaderna och undersöka möjligheten för
ett lotteri
Reflektioner
över vårens program :
Vårens
aktiviteter har haft många deltagare och gått runt med nollbudget.
Bland annat samarbetet med Örebro läns kennelklubb gällande
föreläsningen med Kerstin Malm var mycket lyckad och drog många
deltagare, totalt ca.60, både från pudelklubben samt från
ÖLKK. Pudelklubbens medlemmar fick gratis inträde på föreläsningen
med Kerstin Malm, sektionen bidrog till arvodet med 500 kr. Under mötet
kom vi fram till att vi nog "spänt bågen lite för
hårt" i vår, kanske det har varit lite väl
många aktiviteter, för tätt inpå. De aktiviteter
som genomförts har fått beröm av deltagande medlemmar
och har gått runt ekonomiskt. Vi har en positiv stämning i
sektionen och många medlemmar vill vara med och jobba och ta ansvar.Vi
beslutade att återgå till den planering vi haft tidigare år,
dvs ung en aktivitet i månaden.
Nedanstående
aktiviteter är de som har gällt för våren:
19/1
Trix och konster, 325:- (Lisa Isenström) Genomförd
21/1
Föreläsning: Vikten av kontakt 50:-, sponsrad av sektionen med
500:- (Lisa
Isenström
Genomförd
25/2
Föreläsning: Välj rätt inlärningsmetod 50:- (Lisa
Isenström) Avbokad pga för få anmälningar.
13/3
Föreläsning: Att leva med hund –ledarskap-relation-empati, kostnadsfri
(Kerstin Malm) Samarbete ÖLKK och Örebropudlarna. Genomförd
18/3
Pudelmöte/Medlemsmöte, kostnadsfri, Genomförd
29/3
Klickerdag 690:- (Mälardalens hundcentrum) Inställd
pga för få anmälningar –2 st
8/4
Agilitykurs –fortsättning 500:- (har fyllt 7 av 8 platser i skrivande
stund). Kommer genomföras
12/4
, 4/5 Prova-på –jaktapportering 850:- (Lisa Isenström )
Inställd pga för få anmälningar –2 st
När
vi diskuterade vårens aktiviteter så pratade vi också
om eventuellt samarbete med andra rasklubbar och/eller kennelklubben för
att slippa ställa in aktiviteter. Vi pratade om fördelar samt
nackdelar. I vissa lägen kan vi undantagsvis släppa in andra
raser. Alla i Örebropudlarna vill dock att vi ska verka för
vår ras, nämligen: pudeln och därmed Svenska Pudelklubbens
medlemmar. Beslut i frågan:
Samarbete
kan gälla föreläsningar och aktiviteter med få intresserade.
Hanna lyfter frågan till Mellansvenska avdelningen om möjlighet
att där ordna ex. jaktapporteringskurs då vår blev inställd.
- Ytterligare en fråga i dagordningen, hur ska vi öka
antalet medlemmar i SPK?
Hur
ska vi få fler aktiva i sektionen? Medlemsantalet har sjunkit och
vi bestämde oss för att försöka synas mer! Vi
ska finnas på fler ställen, dels genom "flygblad"
och att sätta upp anslag på ställen där det finns
hund, ex djuraffärer och klubbar m.m.
Ett
annat förslag för att göra reklam för oss och vår
ras:
Foldern
ska presentera Pudelns allsidighet.
Beslut:
Marianne och Victoria gör en folder som kan användas för
att sprida information.
Övriga
frågor
-Faddersystem
: vi diskuterade hur nya medlemmar ska känna sig välkomna
till Örebropudlarna. Beslut: Marianne, Mia och Viktoria startar som
faddrar med uppgift att
få
nya deltagare att trivas hos oss.
-
Mentorskap: Vid aktiviteterna har en”gammal” medlem och en ”ny”
varit ansvariga. Detta har fungerat bra och vi beslutar att fortsätta
med det.
-
Mailinglistan som vi skapat kan man få från Eva.
Örebropudlarnas Nyhetsmail kommer att skickas ut 2-4ggr per termin
för påminnelse om aktiviteter, upprop, spontana pudelpromenader
eller annat. Hör av dig till Eva om du vill ha med något i
Nyhetsmailet.
-För
att göra Örebropudlarnas hemsida lite mer personlig kom idén
upp om att vi ska göra en presentation av oss själva. Här
kan man skriva lite om sig själv, sina intressen och vad man gör
med sin hund. Presentationen kan också användas till att tipsa
om träningskompisar. Beslut: att var och skriver ihop några
rader och skickar till webmastern.
-
Information : Maria Medbrant är ny kontatperson, och representerar
toypudeln.
-Information
: Hanna Bengtsson har valts in i Mellansvenskas styrelse.
-Ledarskapskurs:
Studiefrämjandet har en ledarskapskurs. Marianne Rydh anmäler
sig till kursen 5-6 april. Till kurstillfället i oktober, 3-4/10
anmäler sig Hanna Bengtsson och Maria Medbrant. Är du intresserad
att delta, ring Hanna.
Hösten kommer att se ut så här:
* Augusti :
Pudelparad
genom Örebro, som avslutas med pic-nic i Stadsparken: Eva
är ansvarig.
* September:
Medlemsmöte/Trivseldag
hemma hos Ebon/Marianne under v.38. Ebon och Marianne är
ansvariga.
* Oktober:
Hundmassage-kurs
med Lena Sanfridsson . Mia är ansvarig tillsammans med
Eva.
Nybörjarklippkurs
med Marita Sonnbacke som kursledare. Eva tar emot anmälningar.
* November:
Julfika
på ÖHS . Förslag på ansvarig: Ann-Britt
Därefter
önskar vi God jul och väntar in nästa år.
*Inofficiellt
jaktprov
Utöver
de aktiviteter som är planerade under hösten kommer Fredrik
Strömberg eventuellt vara ansvarig för att anordna ett inofficiellt
jaktprov. Fredrik kommer med mer information om det senare.
Eva
ledde mötet
Hanna
och Maria höll i pennan
Marianne
justerade
Minnesanteckningar
Medlemsmöte 30 september 2007.
Vi
som deltog och hade en trevlig kväll tillsammans var Eva Rindler,
Ann-Britt Gimerstrand, Hanna Bengtsson, Fredrik Strömberg, Marita
& Malin Andersson, Maria Medbrant, Therese Johansson, Kenneth &
Ketty Nitsing, Maria Eriksson, Marianne Rydh, Maria Gustavsson, Ann Catrin
, Viktoria och pudlarna Sachi, Ludvig, Mozart, Eros, Frost, Vilja, Tessie,
Chiara, Esther, Signe, Curry, Cayenne, Rosso, Indra, Tova, Teddy och Petit.
Även om alla pudlar inte var med i klubbstugan.
Efter
en presentation utav alla där så berättade Hanna och Eva:
Hur det ser ut med manusstopp och när aktiviteter och kursdatum
bör vara klara för att hinna in till PudelNytt nr 4.
Allt ska vara klart 19 oktober!
Att sektionens ekonomi ligger på nollbudget, dvs. att alla aktiviteter
ska gå runt på sig själv. Vi behöver en liten
buffert för att täcka ev. underskott på någon
aktivitet.
Mentorskapet. Dvs. att alla som kommer in nya och blir ansvariga för
en aktivitet aldrig är själva med detta. Det finns alltid
någon utav de ”äldre”medlemmarna med och som man kan bolla
med. Det gör att fler är villiga att hålla i aktiviteter
och det blir lättare för alla. Det blir tungrott om man
ska vara själv.
Vi gick igenom de svar som inkommit på enkäten. Se annan
plats.
Att Örebropudlarna är en aktiv klubb med många aktiviteter
för de flesta hundägare.
Vi gjorde en kom-i-håg-lista för vad man ska komma ihåg
när man är aktivitetsansvarig.
Alla aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson,
kostnad, plats och övrig information i julnumret av Pudelnytt. Vi
tar inte emot några anmälningar innan tidningen är ute
i postlådan för att alla, oavsett internettillgång, ska
ha samma chans att komma med på aktiviteter.
Våren ser i grova drag i alla fall ut som följande:
Januari:
Februari:
Mars:
-
Föreläsning
troligtvis med Kerstin Malm!! Eva
-
Planering/Medlemsmötet
kommer att ligga här nånstans.
-
Klickerdag
med Anna Larsson, Mälardalens Hundcentrum Fredrik
April:
-
Agilitykurs
Ann-Britt
-
Vardagslydnad/kontaktkurs
med Lisa Isenström, Hundfocus Viktoria
-
Spårdag
m Hanna Bengtsson och Pia Juntunen Hanna
Maj:
-
Jaktapportering
prova-på med Lisa Isenström, Hundfocus. Mia
-
Aktivitetsdag
Marianne, Ketty och Mia
Pudelpromenaderna
är under utvärdering så vi får se om de
återkommer under våren. Kommer många nu under hösten
så kanske… annars så kommer de troligtvis att läggas
ner under en period.
Vi
diskuterade kring vad man ska göra som aktivitetetsansvarig och vad
man ska komma ihåg. Därför så kom följande
lista till skott:
Kom-ihåg-lista som aktivitetsansvarig.
Prata med tilltänkt instruktör.
Ring Eva, som tar kontakt med instruktören vad gäller
arvode och andra ekonomiska frågor.
. Bestäm datum.
Prata med Hanna och lämna datum för plan/stug bokning.
Uppge även om det är bara plan och/eller stuga som ska bokas.
Eva och Hanna räknar på ekonomin och prissätter
aktiviteten.
Ta emot intresseanmälan och förfrågningar
från medlemmar på just ”din” aktivitet.
Själva anmälan sker genom att anmälningsavgiften
sätts in på vårt konto 471970-4. Anmälan är
bindande och återbetalas endast vid sjukdom.
Nyckeln till Hundsällskapet skall finnas hos Marita och
ska tillbaka dit efter aktiviteten ( nyckeln kan skickas till Marita
per post).
Under själva aktiviteten se till att fika/kaffe och andra
attiraljer finns på plats.
Spara kvitton för eventuella utlägg. Skall till
Eva (eventuellt Hanna) efter avslutad aktivitet.
Organisera städningen så vi lämnar ett rent
och fint hus/plan efter oss.
Så…
Varmt välkomna till Örebropudlarna och vårens aktiviteter!!
Medlemsmöte
14 mars 2007.
Vi
som deltog var Margareta Mattson, Eva Rindler, Marianne Rydh, Ann-Britt
Gimerstrand, Ketty och Kenneth Nitzing, Ebon Jacobsson, Maria Eriksson
och Hanna Bengtsson tillsammans med pudlarna Snobben, Sachi, Indra, Elis,
Ludwig, Boris, Eros & Frost.
Vi
gick igenom vår ekonomi, vem som har hand om vad och vad som händer
om alla inte betalar in sina anmälningsavgifter i tid. Det har den
senaste tiden varit lite si och så med inbetalningar till aktiviteter
före stoppdatum, och egentligen skall aktiviteterna ställas
in om det är för få anmälningar. Vi behöver
veta två till tre veckor före en aktivitet att vi har tillräckligt
många anmälningar för att få det att gå runt.
Instruktörer behöver veta om de skall hålla kurs eller
inte och om vi ställer in med för kort varsel så måste
vi betala instruktörerna i alla fall. Så lite skärpning
med inbetalning och försök att hålla anmälningsdatumen.
Sen
kommer vi att under våren göra en enkät och skicka ut
till våra medlemmar inom området. Enkäten kommer att
handla lite om våra aktiviteter, om det är något som
ni som medlemmar saknar eller vill göra. Enkäten borde komma
någonstans i slutet på april- början på maj. Vi
kommer att träffas på ÖHS den 25 april för att skriva
adresser.
Hösten
kommer att se ut åt nånting åt det här hållet:
.
September:
-
Försöka
få till stånd en agilitykurs. Instruktör är
ej bestämt i dagsläget. .
-
Den
2:a september kommer pudelpromenaden att gå i Lillåspåret.
-
30:e
september kommer vi att träffas på ÖHS för att
promenera, grilla korv och prata om vårens aktiviteter. Anmälan
till Marianne.
Oktober:
November:
-
En
utställningsklippkurs kommer det troligtvis att bli.
-
Den
25:e november träffas vi på ÖHS för ”att göra
en pudel”, dricka glögg och avsluta året.
December:
Utöver
det som står ovan så kommer det någon gång under
hösten anordnas en föreläsning- tema problemhundsbeteende
och eventuella lösningar. Föreläsare ej bestämt.
Pudelpromenaderna
kommer i vår att ha bestämda platser och kontaktpersoner.
Alla
aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson,
kostnad, plats och övrig information i nr2 av Pudelnytt. Vi tar inte
emot några anmälningar innan tidningen är ute i postlådan
för att alla, oavsett Internettillgång, ska ha samma chans
att komma med på aktiviteter.
Hoppas
att ni hittar något som ni vill vara med på och vi önskar
er alla varmt välkomna till Örebropudlarna och höstens
aktiviteter!!
Vid
pennan
//Hanna
Bengtsson
ÖREBROPUDLARNAS
MEDLEMSMÖTE 21/9 2006
Deltagande:
Caroline Bergelt, Ebon Jacobsson, Birgitta Hägg, Kenneth Nitsing,
Ketty Nitsing, Lotta Rehnman, Eva Rindler, Marianne Rydh, Marita Sonnbacke
PLANERING
INFÖR VÅREN 2007-MINNESANTECKNINGAR
Förslag:
Togs ej beslut gällande
detta förslag. Bordläggs till nästa möte.
Vid
pennan Marianne Rydh
Minnesanteckningar
Medlemsmöte 22 februari 2006.
Vi
som deltog var Eva Rindler, Marianne Rydh, Ann-Britt Gimerstrand, Marita
Sonnbacke och Hanna Bengtsson tillsammans med pudlarna Eros, Juni, Ludwig
och Saida.
Hösten
kommer att se ut åt nånting åt det här hållet:
Augusti:
Medlemsmötet kommer att vara 30 augusti.
September:
Kantarell-sökkurs någonstans här
i början på september. Instruktör ej bestämt.
17:e kommer
det att bli en träningsutställning. Domare den här gången
kommer
att vara Kristina Sahlström, kennel Dandy-Lions.
Oktober:
Prova på Jaktapportering tillsammans
med Lisa Isenström.
Fortsättningsklippkurs
kommer det att bli tillsammans med Marita Sonnbacke.
November:
Trix och Konster-kurs tillsammans med Lisa
Isenström.
December:
Önskar vi alla en god jul och
ett gott nytt år!
Pudelpromenaderna
kommer Marianne Rydh att hand om även i höst så
anmäl er till henne. Troligtvis kommer vi dock att ha ett litet uppehåll
med de månatliga promenaderna pågrund av för dålig
uppslutning. Därför kommer vi att ha några få promenader
då vi gör mer utflykter tillsammans.
Alla
aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson,
kostnad, plats och övrig information i höstnumret av Pudelnytt.
Vi tar inte emot några anmälningar innan tidningen är
ute i postlådan för att alla, oavsett internettillgång,
ska ha samma chans att komma med på aktiviteter.
Vi
diskuterade medlemsmötets låga deltagarantal, men konstaterade
att många medlemmar har idéer och önskemål om
aktiviteter. Då planerande och genomförande kräver mycket
arbete, skulle en större uppslutning på medlemsmöten leda
till att vi skulle kunna genomföra aktiviteter på ett bättre
sätt. Vi skulle därför önska att fler kom till våra
möten. Allas tankar och idéer är viktiga för Örebrosektionen!
Så…
Varmt välkomna till Örebropudlarna och höstens aktiviteter!!
Vid
pennan
//Hanna
Bengtsson
---
Minnesanteckningar
Medlemsmöte 21 september 2005.
Vi
som deltog och hade en trevlig kväll tillsammans var Eva Rindler,
Ebon Jakobsson, Ann-Britt Gimerstrand, Hanna Bengtsson, Marita Andersson
och pudlarna Ludvig, Minette & Eros.
Vi
berättade om sektionens ekonomi, tält, schampon, svampsäsongen,
koppelgörande och planerade hur våren kommer att se ut:
Januari:
Februari:
Mars:
April:
-
Ringträning
-
Fortsättningsklippkurs
Maj:
Vi
gjorde även koppel till oss själva men vi kommer att göra
några fler koppel och ha till försäljning på klippkurserna.
Pudelpromenaderna
kommer Marianne Rydh att hand om i vår så anmäl
er till henne.
Alla
aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson,
kostnad, plats och övrig information i julnumret av Pudelnytt. Vi
tar inte emot några anmälningar innan tidningen är ute
i postlådan för att alla, oavsett Internettillgång, ska
ha samma chans att komma med på aktiviteter.
Så…
Varmt välkomna till Örebropudlarna och vårens aktiviteter!!
Vid
pennan
// Hanna Bengtsson
---
Minnesanteckningar Medlemsmöte 10 mars 2005.
Vi som deltog var Eva Rindler, Ebon Jakobsson, Maria Eriksson, Marianne
Rydh och Hanna Bengtsson och pudeln Emma. Trots lite bortfall som egentligen
skulle ha varit med diskuterade vi allt möjligt, åt krämkaka
och hade jättetrevligt!
Hösten kommer att se ut åt nånting åt det här
hållet:
Augusti:
- Vi börjar hösten med ett litet knytkalas hemma hos Ebon torsdag
25/8. Ta med er eget att grilla så träffas vi och har en trevlig
kväll ihop!
September:
- Massagekursen upprepas då det är många som efterfrågat
en till efter den förra som var helt suverän!
- 18:e kommer vi att ha en till träningsutställning. Domare
är i skrivande stund inte bestämt.
- Medlemsmöte kommer att ligga här nånstans.
Oktober:
- Stretchingkurs som är en fortsättning på massagen. Man
behöver dock inte ha gått massagekursen för att gå
stretchingen.
- Nybörjarklippkurs kommer det också att bli.
November:
- Klickerkurs med Lisa Flemström.
December:
Önskar vi alla en god jul och ett gott nytt år!
Pudelpromenaderna kommer Marianne Rydh att hand om i vår
så anmäl er till henne.
Vårens promenader kommer att gå av stapeln här:
3/4 går vi i Lillåspåret
1/5 går vi i Karlslund
28/5 tar vi en tipspromenad bland annat på pudelaktivitetsdagen
ute på ÖHS.
Alla aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson,
kostnad, plats och övrig information i vårnumret av Pudelnytt.
Vi tar inte emot några anmälningar innan tidningen är
ute i postlådan för att alla, oavsett internettillgång,
ska ha samma chans att komma med på aktiviteter.
Så… Varmt välkomna till Örebropudlarna och vårens
aktiviteter!!
Vid pennan
// Hanna Bengtsson
-----
Minnesanteckningar Medlemsmöte 22 september 2004.
Tappra deltagare som grillade sommarens sista korv i skymningsmörkret
var: Viktoria Holmqvist, Eva Rindler, Marita Andersson, Marianne Rydh,
Ann-Britt & Caroline Gimerstrand och undertecknad Hanna Bengtsson.
Dessutom var pudlarna Hjalmar, Amanda, Vilja, Ludde, Eros och Xena med.
Efter en stund blev det ganska så kallt så vi förflyttade
oss in och fortsatte pudelpratet där.
Tack allihop för en trevlig kväll!
Det kommer i alla fall att bli en späckad vår full med aktiviteter!
Januari:
Trix och konster- fortsättning på den tidigare delen tillsammans
med Lisa Flemström, Hundfocus men även nybörjare kan vara
med. Ann-Britt håller i anmälningarna.
Medlemsmöte inför hösten kommer i år att ligga redan
i januari, nämligen onsdag 26 januari. Då kommer vi även
att ha en koppelgörarkväll samtidigt som vi bestämmer höstens
aktiviteter. Anmälan SENAST 10 Januari till Viktoria om ni ska vara
med och göra koppel beroende på att material ska införskaffas
osv.
Februari:
I början på februari ska vi försöka ha en massagekurs
där vi lär oss hur man ska massera och stretcha hunden. Marita
håller i det.
Fortsättningsklippkurs kommer det också att bli. Marita håller
i den och Eva tar emot anmälningarna.
Mars:
Föreläsning om Anatomi/Avel/mentalitet. Föreläsare
kommer så småningom. Hanna håller i det.
April:
Åka och hälsa på Vargarna på Kolmården någon
gång i början på april! Ann-Britt håller i det.
Ha en ledarskapskurs i slutet på april. Ska försöka få
hit Eva Bodfält eller Memea Mohlin. Få se vad som går
att göra?? Eva håller i det.
Maj:
Ringträning inför sommarens utställningar. Antagligen med
Kari Haave. Marianne håller i det.
Vi avslutar våren med en aktivitetsdag där vi kommer att ha
pudelrace, agilitylopp, lydnad och diverse andra roliga aktiviteter för
pudlarna och deras ägare. Så kom och var med!! Marianne &
Hanna håller i det.
Pudelpromenaderna kommer Marianne Rydh att ta över efter det suveräna
jobb som Birgitta Löf har lagt ner. Promenaderna kommer även
att se lite annorlunda ut i vår. Varannan gång ska vi försöka
ha en liten aktivitet som t ex kontaktövningar efter promenaden,
lite agility eller andra små roliga övningar för den som
vill prova på. Varannan gång ska vi åka någonstans
och gå promenad. Därför ber vi er medlemmar om förslag?
Har ni någon bra promenadslinga där ni bor? Maila iväg
ett förslag till Marianne så kanske vi kan gå i era trakter
nästa gång?
Alla aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson,
kostnad, plats och övrig information i Julnumret av Pudelnytt. Vi
tar inte emot några anmälningar innan tidningen är ute
i postlådan för att alla, oavsett Internettillgång, ska
ha samma chans att komma med på aktiviteter.
Så… Varmt välkomna till Örebropudlarna och vårens
aktiviteter!!
Vid pennan
// Hanna Bengtsson
-----
Minnesanteckningar från medlemsmötet 2004-03-31
Deltagande var: Ulf Ericsson, Helen Bejerstrand, Ann-Britt Gimerstrand,
Birgitta Löf, Olle ???, Lotta Löf, Ebon Jacobsson, Eva Rindler,
Victoria Holmqvist, Hanna Bengtsson, Marita Andersson, Marie Syren samt
pudlarna Hjalmar, Xena, Vilja, Rissie och doberman/collien Mimmi.
Vi samlades hemma hos Viktoria för pudelprat, fika och titta på
pudlarna som hade skoj tillsammans samt bestämma höstens aktiviteter
Undertecknad, Hanna Bengtsson och Eva Rindler berättade om vad vi
gick igenom på verksamhetskonferansen med alla mellansvenskas sektioner
i november -03 samt i korthet vad som hade behandlats på mellansvenskas
årsmöte -04. Sen gick vi igenom vår sektions ekonomi
och hur man går till väga när man ska ha hand om en aktivitet.
Hur man räknar ut pris samt arbetsgivareavgifter och skatt som måste
på den summa som aktiviteten kostar.
Vi kom även överens om att låta alla ta med sin egen mat
på aktiviteter framöver. Dels för att alla kanske inte
äter allting samt att det måste till en ytterligare person
vid alla enskilda aktiviteter som har hand om köket. Därför
ber vi även nu alla som är med på aktiviteter att stanna
kvar en liten stund efter att aktiviteten är slut och hjälpa
till med städningen. Hjälps alla åt så går
det fort!
Alla aktiviteter ska vara klara och inskickade till antingen Hanna eller
Eva senast den 20 April för att vi ska hinna med att få manuset
skrivet och inskickat till manusstopp för Pudelnytt.
Lite preliminärt så kommer hösten att se ut så här.
Augusti: 28/8 Valpträff (4-12 mån) på ÖHS, Annbritt
Gimerstrand har hand om anmälan.
September: 5/9 Tränings/kom-som-du-är-utställning. Domare
Gunilla Sandberg. Anmälan
skickas till Ebon Jacobsson
22/9 Medlemsmöte ÖHS anmälan till Viktoria senast dagen
innan. Ta med nåt
att grilla om det är vackert väder?
Oktober: ??/10 Vardagslydnadsdag tillsammans med Lisa. Anmälan till
Viktoria? Marita?
31/10 Utställningsklippkurs Christer Ivarsson. Anmälan till
Hanna Bengtsson
November: 13/11 Fortsättningsklippkurs Marita Andersson, Eva tar
hand om
anmälningarna.
??/11 Första hjälpen föreläsning med veterinär
Leif Hokfors. Skicka gärna in
frågor gällande både det och annat i förväg
samt anmälan till Eva Rindler.
December: Ingenting då julen närmar sig med stormsteg.
Fullständigt spikade datum, kostnad och anmälningsperson kommer
att komma ut i Pudelnytt nr 2 som borde komma i postlådorna någonstans
i mitten på juni.
Anmälan till våra aktiviteter är bindande och gällande
först från det datum som pengarna finns insatta på sektionens
PG-nummer. Först till kvarn med betalning gäller alltså
vid begränsat antal platser. Vi förbehåller oss även
rätten att ställa in vid för få anmälningar.
Saker som vi skjuter på till våren är en fortsättning
på Trix och konsterkursen, ev massagekurs, prova på personspår,
nybörjarklippkurs, pudelaktivitetsdag med agility, lydnad, pudelrace
och några skojtävlingar. Förslag på föreläsning
till våren mottages tacksamt. Fortsättning avel o färg?
Genetik?
Vårt lilla projekt med pudelbilder börjar ta form… har
ni några bra, skojiga, roliga, aktivitetsbetonade, söta, underbara
pudelkort skicka in dom till Eva senast till sista oktober.
Pudelpromenaderna kommer att fortsätta som vanligt den sista söndagen
i varje månad. Anmälan till Birgitta Löf. Se annars hemsidan
för färsk information.
Vi kommer även att ha valpträffar i höst för att se
om det finns något intresse för sådant. Man träffas
för att socialisera valparna, prata med andra som har valp och bara
för att ha trevligt tillsammans. Se även hemsidan i höst
för ytterligare information om var och när.
Det var en trevlig kväll och förhoppningarna är att många
kommer i september då nästa medlemsmöte är. Då
kommer vi att samlas ute på ÖHS och förhoppningsvis så
är vädergudarna med oss och vi kan grilla och sitta ute.
Kom gärna med förslag på aktiviteter/föreläsningar
som ni vill göra.
Vid pennan// Hanna Bengtsson.
-----
Minnesanteckningar från medlemsmötet 2003-11-20
Deltagande var: Viktoria Holmqvist, Eva Rindler, Hanna Bengtsson, Birgitta
Löf, Lotta Löf Ann-Britt Gimerstrand, Caroline Gimerstrand, Marianne Rydh
och Marita Andersson. Dessutom fanns två fyrbenta varelser med också,
nämligen Hjalmar och lilla Vilja.
Vi samlades hemma hos Viktoria, drack glögg och åt pepparkakor och framför
allt så pratade vi om vår favorit ras, pudeln, i alla dess storlekar,
färger och klippningar.
Efter lite provande av tekniken så tryckte vi sammanlagt 10 tröjor med
Örebropudellogon på.
Vi bestämde lite preliminärt vad som kommer att hända i vår. Slutdatum
och den slutgiltiga aktiviteten ska vara inne hos Eva Rindler till den
20 december för skick till Pudelnytt Extras manusstopp. Slutliga datum,
kontaktpersoner och instruktörer kommer att läggas ut i Pudelnytt och
Pudelnytt Extra.
Vårens preliminära aktiviteter:
Januari:
Februari: 22/2 Färggenetik med inslag av avel med Kristina Sahlström,
på ÖHS Hanna Bengtsson har hand om information och anmälan.
Mars: 20-21/3 Klippkurs, nybörjare Marita Andersson, på ÖHS. Eva tar emot
anmälan.
6-7/3 el 13-14/3 Trix & konster, Petra Hofwanader? Hundfocus instruktörer?
April: Prova-på-viltspår i slutet på april, Marita tittar lite mer på
datum och Instruktörer
Maj: Agility-kurs, Ann-Britt Gimerstrand & Marianne Rydh kikar på datum
och instruktörer.
9/5 Pudelutflykt med korvgrillning, Viktoria Holmqvist
Någonstans i april/maj så blir det en till sökträning tillsammans med
Charlie Broström. Kanske en vardagskväll när det börjar ljusna igen? Ulf
Ericsson tar hand om det.
Pudelpromenaderna kommer Birgitta Löf & Marianne Rydh ta delat ansvar
för och tillsammans hjälpas åt att bestämma promenadrutt och datum.
På förekommen anledning har vi blivit tvungna att hädanefter ha bindande
anmälan och att den börjar gälla från det datum pengarna finns inne på
sektionens postgiro. Ett förslag som kom upp på medlemsmötet är att vi
lägger sista anmälnings- och inbetalningsdag för en aktivitet, i anslutning
till att lönen kommer och folk betalar sina räkningar. För att vi ska
undvika extra arbete som att behöva ringa för att påminna folk och så
vidare.
Saker som vi skjuter på till vårens medlemsmöte och som därmed eventuellt
ingår i höstens aktiviteter blir ”kom-som-du-är-utställningen”/träningsutställningen
och en utställningsklippkurs.
Ett förslag som inkommit efter medlemsmötet, för att tas upp i vår, är
ett ev Sektionsmästerskap för Örebropudlarna inom grenarna Lydnad och
Agility om det finns intresse och underlag.
Vi bestämde också att vi ska försöka knäppa lite mer kort på alla möjliga
pudlar i alla möjliga aktiviteter för ett litet eventuellt projekt framöver.
Eftersom det är på medlemsmötena som vi bestämmer vilka aktiviteter som
kommer att ske nästa kalenderhalvår så kommer här en uppmaning:
Kom och gör din röst hörd, vad vill just DU göra? Det är svårt att planera
för aktiviteter om ingen hör av sig, kommer på aktiviteter eller vill
något?
Ingen kan göra allt, men många kan tillsammans göra väldigt mycket……
Vid pennan
// Hanna Bengtsson |