Alla medlemmar bjuds in till medlemsmöte två gånger om året, i maj och i november, för att planera nästkommande halvårs aktiviteter. Förutom planeringsprat brukar vi också "pudla" oss, fika och ha trevligt ihop. Alla är varmt välkomna!


Medlemsmöte 20/9-11
Närvarande: Eva Rindler, Ann-Britt Gimerstrand, Ebon Jacobsson, Irene Dahlberg, BarbroNiska, Camilla Sandwall, Paula Grahnqvist, Mia Medbrant, Hanna Bengtsson, Barbro Bengtsson samt 7 härliga pudlar av olika storlek.


Mia Medbrant avgår som kontaktperson, nytt ombud är Ann-Britt Gimerstrand.


Eva informerade om att ekonomin är fortsatt god.


Vi har haft pudelparad över stan där 10 pudlar med ägare deltog. Paraden avslutades med fika i stadsparken.


Platser finns kvar till nybörjarklippkursen, i dagsläget är 4 st anmälda/betalande.


Utställningsklippkursen är inställd pga för få anmälningar.


Då vi fortsättningsvis ej kommer att ha tillgång till klubbstugan på Öhs vintertid kommer kursen med Kristina Sahlström hållas i Tassa Rätts lokaler. Info om adress och tid kommer på hemsidan.


Julfesten 6/12 – förslag på en fest utan hundar och max 20 pers. Mer info på hemsidan.


Planer för våren -12
Pudelpromenader 29/1 och 4/3. Vi träffas vid Öhs Rynningeviken kl 11.00. Ansvariga är Barbro Niska och Irene Dahlberg


22/3 Medlemsmöte kl 19.00 Öhs? Anmälan till Ann-Britt Gimerstrand


26/4 Göra koppel/utställningskoppel Öhs kl 18.00. Anmälan till Mia Medbrant. Avgift 50:- + material till självkostnadspris som betalas på plats. Medtag eget fika.


27/5 Pudelaktivitetsdag kl 11.00 Öhs Rynningeviken. Avgift 50:- betalas på plats. Camilla Sandwall och Ann-Britt Gimerstrand ansvarar.

Skrev gjorde Ann-Britt Gimerstrand


MEDLEMSMÖTE ÖREBROPUDLARNA 28/3 2011



NÄRVARANDE: EBON, MIA B, PAULA, CAROLINE, EVA,
MIA M, CAMILLA, GUNILLA, ANNELIE
OCH ÅTTA GLADA PUDLAR.


EVA INFORMERADE OM ATT EKONOMIN ÄR FORTSATT GOD. VI RÄKNAR MED CA 80 % BELÄGGNING PÅ KURSER. TYVÄRR HAR VI FÅTT STÄLLA IN NÅGRA AKTIVITETER PGA FÖR FÅ ANMÄLNINGAR BLA FORTSÄTTNINGSKLIPPKURSEN (1 ANMÄLAN) OCH UTSTÄLLNINGSKLIPPKURSEN (2ANMÄLNINGAR). DÄREMOT ÄR LYDNADSKURSEN FULLBOKAD OCH MIA HAR FÅTT TACKA NEJ TILL FLERA STYCKEN.

PLANERADE AKTIVITETER INFÖR HÖSTEN:

PUDELPARAD I ÖREBRO 27/8 MED START PÅ
VÅGHUSTORGET KL.12:00. EVA ANSVARAR.

LYDNADSKURS I SEPTEMBER. MIA M KOLLAR MED LEDARE OCH CAMILLA TAR EMOT ANMÄLAN.

MEDLEMSMÖTE 20/9 KL.19:00.

UTSTÄLLNINGSKLIPPKURS. MARITA KOLLAR UPP.

PÄLSVÅRDSTRÄFF 15/10 KL. 11:00 -16:00. RÅD OCH TIPS OM HUR MAN SKÖTER PÄLSEN OCH VILKA VERKTYG MAN ANVÄNDER.
MIA B OCH PAULA ANSVARAR.

NYBÖRJARKLIPPKURS

ANATOMI/LEDARSKAP VECKA 45 ELLER 46. CAROLINE KOLLAR UPP KURSLEDARE MM.

JULFEST 6/12 KL.18:30. EBON, CAROLINE OCH CAMILLA ANSVARAR

Örebropudlarnas medlemsmöte 11/3 2010

Deltagare:
Mia B, Mia M, Eva R, Therese, Nina, Lena och Marianne.

Efter mötet öppnats så började vi med lite information:

Eva R informerar. I dagsläget har Örebropudlarna god ekonomi och vid skrivande stund finns ca 14 000 kronor i kassan, men det kommer minska när alla fakturor kommit in tex hyra till Öhs och så vidare. Ekonomin redovisas på medlemsmötet där också principen för budgeten beslutas. Kontaktpersonerna har sedan ett gemensamt ansvar och träffar avtal och gör beräkningar för den enskilde aktiviteten.

Information från Mia och Eva ang verksamhetskonferensen. Örebropudlarna har tre platser för deltagande i Pudelklubbens verksamhetskonferens, platserna till verksamhetskonferensen baseras på hur stort upptagningsområde Örebropudlarna har. Till Örebrosektionen hör ca 200 medlemmar. Mia B informerar om att det i skrivande stund var osäkert om verksamhetskonferensen skulle bli inställd beroende på för lågt deltagande.

Gustaf Rindler avträder som webbmaster i september i år. Finns det någon eldsjäl som kan tänka sig att ta över. I så fall, hör av er till Gustaf, e-postadress finns på Örebropudlarnas hemsida.

Fräscha upp hemsidan? Mia M, kontaktperson och ansvarig för manus till Pudelnytt, har önskemål om att Örebropudlarnas medlemmar skickar in sina hundar på bild så vi kan få ett nytt galleri som komplement till det gamla.

Nytt om stugbokningen vid ÖHS. När man anordnar en aktivitet så måste stugan vara bokad i rätt tid. Detta sker genom att aktivitetsansvarig pratar med Marita S som sedan i sin tur bokar stugan. Nyckeln till stugan hämtas även hos Marita S och det är bra att komma ihåg det inför aktiviteter. Checklista för aktiviteter tillagd efter mötet.


Planering av höstens aktiviteter:

Info: Eva R och Mia M meddelar att de väljer att inte vara ansvariga för aktiviteter framöver. Detta beror på att det blir mer och mer administration, som de två ansvarar för, kring aktiviteterna , från att föra kassa och vara ansvariga för fakturor till att skriva avtal och förhandla om priser med de vi använder som kursledare osv.

1.) Pudelparad 28/8
Förra årets succé ska upprepas och vi tågar genom Örebro stad och avslutar sedan med medhavt fika i stadsparken.
Deltagande anges till Marianne Rydh: mariannerydh@hotmail.com
0582-420 60

2.) Pudelflyers
Önskemål från Lena är ett litet flygblad som man kan dela ut till de pudelägare man träffar på t ex stan. Detta i syfte att öka medlemsantalet såsom Pudelklubben centralt uppmanat till samt få in fler till Örebropudlarna. Detta har varit uppe tidigare under föregående års medlemsmöte men inte blivit av. Ska vara klart till pudelaktivitetsdagen i maj i år.

3.) Önskemål om tottnings/pälsvård/topknotkurs (Ann-Britt )
Ansvarig för kursen är Ann-Britt (kontrolleras om hon fortfarande kan tänka sig det.)
Mia M hör med föreslagen kursledare.

4.) Fördelning av arbetsuppgifterna vid stora aktiviteter/arrangemang måste bli tydligare. Under träningsutställningen förra året hade vi behövt fler som arbetade för att få ihop dagen. Det krävs att alla som visar intresse för att hjälpa till med en aktivitet också gör det.

5.) Nybörjarklippkurs
Eva R ansvarar för anmälningar samt pratar med Marita S.

6.) Hundens signaler
Therese L önskar en kurs med hundägarskolan i Nora. Pris kontrolleras. Då detta blir en lite ”dyrare” kurs bör intresseanmälan göras. Datumförslag: 11/9, 18/9, 25/9

7.) Avslutande julfest med påföljande pyssel!
Eva R kom med förslag gällande julfesten: vi ska ha vernissage under julfesten med våra finaste ”pudelsaker”. Det kan vara allt från prydnadspudlar till annat vi har i våra gömmor. Så ta med era 10 finaste pudelsaker! Vi försöker också anordna knytis så vi får lite julstämmning. Datum blir den 2/12.

8.) Pudelkalender
Vi gör ett försök med att tillverka en egen pudelkalender för våra medlemmar. Så skicka in alla fina kort du har, på din hund. Vi vill ha kort som visar hur allsidig pudeln är. Kalendern är tänkt att ha fyra bilder på varje månad så du kan räkna med att få med din egen hund på någon månad! Hör av er till mariannerydh@hotmail.com för att skicka in bilder.
Utskrifter är förslagsvis på vista print och tryckning (kostnad och möjlighet) undersöker Mia B om det kan ske vid repro vid Hallsbergs kommun. Eva R undersöker möjligheten att trycka vid mediaprogrammet på Virginska skolan.

9.) Medlemsmöte med planering av vårterminens aktiviteter blir den 9/9 2010.

Vid tangetbordet Marianne Rydh

Protokollet upplästes för justering vid medlemsmötet den 11/3 2010


*Kom-ihåg-lista som aktivitetsansvarig.*

- *Prata med tilltänkt instruktör.*

- *Ring Eva, som tar kontakt med instruktören vad gäller arvode och andra ekonomiska frågor.*

- *. Bestäm datum.*

- *Prata med Marita och lämna datum för plan/stug bokning. Uppge även om det är bara plan och/eller stuga som ska bokas. *

- *Eva och Mia räknar på ekonomin och prissätter aktiviteten.*

- *Ta emot intresseanmälan och förfrågningar från medlemmar på just ”din” aktivitet.*

- *Själva anmälan sker genom att anmälningsavgiften sätts in på vårt konto 471970-4. Anmälan är bindande och återbetalas endast vid sjukdom.*

- *Nyckeln till Hundsällskapet finns hos Marita och ska tillbaka dit efter aktiviteten ( nyckeln kan skickas till Marita per post).*

- *Under själva aktiviteten se till att fika/kaffe och andra attiraljer finns på plats. *

- *Spara kvitton för eventuella utlägg. Skall till Eva (eventuellt Mia) efter avslutad aktivitet.*

- *Organisera städningen så vi lämnar ett rent och fint hus/plan efter oss.*

Medlemsmöte 090924

Vi som deltog i mötet var.
Mia, Fredrik, Hanna, Ann-Britt, Eva, Camilla, Nina och Lena. Med fanns också vovvarna, Kerstin, Ville, Amigo och Jimmi.

Ekonomi: Eva informerade om ekonomin, där vi för tillfället ligger 8000 Skr plus. Det innebär att vår buffert har ökat under sista året som planerat. Vi fortsätter med att sträva efter att ligga på nollbudget.

Genomförda aktiviteter under hösten:
Pudelparaden: Vi var alla överens om att det är en aktivitet vi ska fortsätta med. Ett årligt inslag på sensommaren där vi ges en chans att visa upp vår härliga ras.


Rallylydnad: Fortsättningskursen genomförd.

Kom som du är utställning: En lyckad dag med många deltagare, 41 anmälningar.

Kommande aktiviteter under hösten är:


  - Klippkurs


  - ”Spår. En heldag för nybörjare. Personspår.”


  - ”Vad gömmer sig under pälsen och hur vårdar vi den?”
Pudelns rasstandard och pälsvård till vardags och utställning

  - Julfest: Alla två – och fyrbenta är välkomna

Camilla skriver och berättar om pudelparaden i kommande PN.

Planerade aktiviteter våren 2010.

  - Feb: Klippkurs fortsättning, v7 Marita ansvarar.

  - Mars: Praktisk hundkommunikation, 2 dagar under en helg, Eva ansvarar.

  - April: Agility, nybörjar-fortsättning, 5-6 ggr, Nina/Eva ansvarar.

  - Utställningsträning, förare 2 heldagar och hund 2 halvdagar, Mia ansvarar.

  - Maj: Pudelaktivitetsdagen, 30/5 Marianne ansvarar.

Vill också påminna om att aktivitetsansvarig kontaktar Eva Rindler beträffande ekonomin.
Aktivitetsansvarig ska också kontakta Marita som bokar lokal och eller plan om det behövs, hos Hundsällskapet.

Till sist, Mia behöver ha aktiviteterna klara till senast 15/10. manusstopp är 1/11

Vid datorn Lena

Justerat anteckningarna har Mia och Eva gjort

Medlemsmöte 090312.
Vi som var där:
Eva, Mia, Ann-Britt, Ebon, Therese, Marianne, Camilla, Marita, Lena och Nina. Och nio pudlar.

Ekonomi:
Mötet öppnas och alla hälsas välkomna. Eva börjar med att berätta lite om ekonomin.
Det ekonomiska läget är gott, vi har ökat bufferten ytterliggare. Vi fortsätter räkna kursavgiften som tidigare.

Klippkursen genomfördes på färre deltagare, enbart på grund av att Marita sänkte sitt arvode.
Rallylydnaden är fullbokad likaså tottningskursen. Vi har ställt in MH-föreläsningen eftersom endast en person hade anmält sig.

Hur ska vi synas bättre?
Örebropudlarna vill nå ut till fler. Några av förslagen för att lyckas:
-annonsera i Örebroar´n

-affischering i t.ex . djuraffärer och liknande (Studiefrämjandet kan också hjälpa oss med posters.)

-monter på Husdjursmässan

-Pudelparaden.

Medlemskapet:
Vi pratar om varför pudelklubben tappat medlemmar. Det är många som tror att det kan bero på att man är medlem i många ”klubbar” och att det kan vara kostnaden som är orsaken.
Det som är viktigt att påpeka är att det är ok att vara med på aktiviteter utan att vara medlem: Medlemmar har förtur om vi inte kan ge plats åt alla.
När man då kommer på aktivitet är det lättare att uppmuntra medlemskap. Då kan vi berätta om de förmåner man har som medlem, t.ex. Pudelnytt och att man som medlem är försäkrad vid aktiviteter.

Åldersgräns?
Vi kommer överens om att det är bra om man är minst 13 år när man deltar i våra aktiviteter.Vi rekommenderar att man som förälder är med och stöttar.

Minimum och maximumantal:
Det är bra om vi bestämmer hur många som kan delta i kurserna innan de läggs ut för att undvika missförstånd. Annars är det som vanligt betalningen som gäller som anmälan.

KOMMANDE AKTIVITETER:

Fotografering/promenad: Vi ska uppdatera hemsidan med lite nya bilder. Vi kommer att träffas vid Trystorps Ekäng för en promenad och fotografering. När? Den 26 April. Var? Samling vid Vintrosa (affären Falken) klockan 11.00. Vid frågor kan man vända sig till Ebon som också tar emot anmälningar. Marianne tar kontakt med Hanna angående fotografering.

Pudelparad: Den 29/8 blir det Pudelparad genom stan. Vi gör om den uppskattade promenaden över stan för att visa upp våra pudlar. Samling vid Våghustorget klockan 12.00. Mia tar emot anmälningar.

Rallylydnad: i september blir det fortsättningskurs i rallylydnad. Aktivitetsansvarig är Ann-Britt. Datum och instruktör återkommer vi med.

”Kom som du är utställning”: Den 20 september blir det utställning.Det är bra om så många som möjligt kan hjälpa till. Eva tar kontakt med föreslagen domare. Camilla med familj gör katalog. Camilla kommer också att ta emot anmälningarna. Eva kommer att hjälpa henne.
Camilla kollar också upp om vi kan använda annan plan än den på Öhs, om den är upptagen.
Sista anmälningsdatum till utställningen blir 31/8 och upptaktsmöte inför utställningen blir den 3/9. Marianne ska kolla upp rosetter.

Medlemsmöte: Den 24 september blir det medlemsmöte.

Klippkurs Nybörjare: I oktober blir det klippkurs. Marita håller i den och förslag på datum är den 18/10.

Prova på spår: Förslag på datum är den 25/10 och Therese tar kontakt med Hanna för att se om hon kan hjälpa till med instruktör. Aktivitetsansvarig är Therese.

Föreläsning: I november blir det föreläsning.” Vad gömmer sig under pälsen? och hur vårdar vi den”. Pudelns rasstandard och pälsvårdstips till vardags och utställning. Förslag på föreläsare är Madelene Bergendahl. Eva tar kontakt.

Julfest: den blir den 5/12. Platsen blir troligen Öhs. Mia och Ebon är aktivitetsansvariga.

 

Medlemsmöte 080923

Vi som deltog i mötet var.
Ebon,Gunilla,Maritha,Fredrik,Barbro,Hanna,Mia,Madelene,Marianne,Maria,Therese,Ann-Britt,Eva,Marianne och Viktoria. Med fanns också 13 stycken hundar.

Den här gången hade vi förmånen att få träffas hemma hos Viktoria. Tack Viktoria! I hennes vardagsrum har vi gemensamt kommit fram till en hel massa roliga saker som ska hända under våren -09

Hanna berättar att hon inte tänker fortsätta som kontaktperson utan fortsätter att jobba aktivt för pudeln i Mellansvenskas styrelse. Vi vill tacka Hanna för det arbete som hon gjort som kontaktperson hos oss och önska henne lycka till i fortsättningen!

Eva öppnar med att informera om budgeten. Inför mötet har hon stämt av sektionens ekonomiska läge med Mellansvenskas kassör. På förra medlemsmötet var alla överens om att försöka öka bufferten något. Det kan vara till god hjälp om man behöver gå in och sponsra någon aktivitet eller att t.ex. lokalhyra höjs. Vid årsskiftet 07/08 hade vi 3.500:- på kontot. Tidigare år har vi legat på ungefär 2000:-. Med handkassan som Mia har ligger vi nu på ca 5.000:- plus. Det innebär att vår buffert har fördubblats under sista året. Det känns bra tyckte alla. Aktiviteterna ska sträva efter att ligga nära nollbudget, då det är meningen att kostnaderna ska hållas så låga som det är möjligt. När vi räknar bör det finnas marginal ifall aktiviteten inte blir fulltalig.

Eva redovisar också lite statistik från gångna år. Ca 8 år bakåt har det varit 75 aktiviteter, där vi gått runt på alla aktiviteter med 0-budget eller en liten vinst. Vi har under de gångna åren tvingats ställa in sammanlagt 5 aktiviteter. Två vardagsvårds –klippkurser med 0 och en anmälan har ställts in. Under våren 08 hade vi en jaktapporteringskurs med två anmälningar och en klickerkurs med också två anmälningar (kursledararvodet var 6.500:- resp 5.000:- kassörens anm.) Vi hade ingen ekonomisk möjlighet att genomföra aktiviteterna. Sektionen har tidigare sponsrat en jaktapporteringskurs med 400:- och två föreläsningar med vardera 500:-.

Vi drar slutsatsen att vi inte har möjlighet att genomföra kurser när kursledararvoden är höga och intresset bland medlemmarna litet.

Vi har hittills kunnat genomföra 94% av de planerade aktiviteterna med kursavgift ,därutöver pudelaktivitetsdagar, pudelpromenader och medlemsmöten. Vi tycker att vi når upp till vårt mål: att erbjuda medlemmarna bra och kvalitativa aktiviteter till så låg kostnad som möjligt.

Vi har en god stämning bland medlemmarna och många är villiga att vara aktiva och hjälpa till vid aktiviteter och dra sitt bidrag till ”stacken”. Det är oftast en ”gammal” medlem som tillsammans med en ”ny” som ansvarar för resp. aktivitet.

Sedan var det dags för lite utvärdering av hösten. Alla var överens om att pudelparaden över stan var en rolig events, något som borde vara återkommande år från år. Likt aktivitetsdagen.

Mia informerar om att massagen är fullbokad. Vi bestämmer att julavslutningen ska vara lördagen den 29/11 mellan klockan 15.00-17.00. Ann-Britt behöver hjälp och Maria Eriksson och Maria Medbrant erbjuder sig att hjälpa till.

Vi bestämmer också att det vore roligt med en promenad i Ånnaboda innan snön hinner lägga sig. Så den 26 oktober träffas vi vid stora parkeringen vid SM –stugan för alla som vill. Ann-Britt är lite sammankallande vid ev.förfrågningar.

Eva passar på att ”flagga” för ett symposium som Svenska Brukshundklubben i samarbete med studiefrämjandet arrangerar. Den heter ”Påverkan eller åverkan” och är med Kerstin Malm, Björn Forkman och Kenth Svartberg. Den 8/11 kan man höra detta på universitetet i Örebro. Det kostar 350skr och upplysningar kan man få av Svenska Brukshundklubben tel 08-50587504 eller via Studiefrämjandet 019-582350. Sista inbet dag 3/10.

Utanför Svenska pudelklubben informerar Fredrik om ett workingtest som man ska försöka få till . I dagsläget behövs det förmodligen ett samarbete med militären. Det kommer att behövas stora marker . Blir det av kommer det att behövas hjälp/funktionärer.Vi får också veta att jägarförbundet anordnar kurser/jaktprov för eftersök/viltspår.


Nu våren -09

Feb: MH-test En föreläsning om vad en mentalbeskrivning av hund innehåller och vad det innebär för både hund och förare. Hanna ansvarar tillsammans med Maria E.

Mars: Tottningskurs, vi lär oss hur vi tottar våra pudlar, förslag på kursledare är Sanna Arvidsson. Ebon och Gunilla ansvarar.

April: Ev. föreläsning av Pernilla Carlqvist från Djurharmoni. Ev. en mixad föreläsning om djurkommunikation och lite annat smått och gott. Andra förslag på föreläsare framfördes också.
Mia ansvarar.
Klippkurs fortsättning troligtvis i april. Marita ansvarar.

Maj: Heldagskurs i kommunikation utan ord på Hundägarskolan i Nora,
Therese och Mia ansvarar.
Vi kommer också att köra en kurs i rallylydnad i maj/juni med ungefär fem kurstillfällen under en månad.
För den ansvarar Ann-Britt och Eva. De tillfrågar den instruktör de nu går på kurs hos.

Sist men inte minst blir det aktivitetsdag i maj/juni. Vi träffas och har trevligt en stund på dagen. Marianne, Mia och någon mer ansvarar .

Vill också påminna om att aktivitetsansvarig kontaktar Eva Rindler som i sin tur kontaktar kursledaren beträffande ekonomin!
Aktivitetsansvarig ska också kontakta Marita Sonnbacke som bokar lokal, om det behövs, hos Hundsällskapet.

Som slutkläm vill jag bara påminna aktivitetsansvariga om att kontakta mig så
snabbt som möjligt när ni fått datum och allt är klart. Vi har manusstopp 1/11 och jag behöver minst 1 vecka på mig att skriva manus och få det korrekturläst.


Vid datorn Mia Medbrant

Therese har justerat minnesanteckningarna.

Örebropudlarnas medlemsmöte 080318

Vi som deltog var Eva Rindler, Marianne Rydh, Ebon Jacobsson, Therese Lindblom, Maria Medbrant, Fredrik Strömberg, Ann-Catrine Linderoth med dotter, Victoria Strömberg samt Hanna Bengtsson och 9 pudlar. 


Budget : Eva Rindler informerade om det ekonomiska läget. Vi har 3500 kr på vårt konto. Vi kom överens om att försöka öka vår buffert. Vi kan råka ut för oförutsedda händelser , t.ex. hyreshöjning hos Hundsällskapet. Hyran är höjd nu till våren, men budgeten klarar det i dagsläget.

Diskussionerna kring ekonomin handlade även om ifall Örebropudlarna har möjlighet att gå in och sponsra” vissa aktiviteter där vi har få anmälningar . Det kan ske i enstaka fall. För övrigt gäller nollbudget för aktiviteterna. Att ha en nollbudget innebär att kursen ska bekosta sig själv och priset på varje kursplats räknas ut genom att slå ut den totala kostnaden på antalet deltagarplatser. På så vis kan vi hålla ”låga priser” samtidigt som vi inte tar från kontot.

  • Vi pratade även om hur vi kan få ett ökat inflöde i sektionens ekonomi, ett förslag är att ev. sälja lotter på pudelaktivitetsdagen. Priserna till lotteriet ska naturligtvis vara skänkta. (Vi kollar om tillstånd behövs).

  • Vi sa också att kaffet borde kosta en lite större slant vid våra träffar. Gällande aktivitetsdagen i vår rådde det delade meningar om avgiften som har satts för att få medverka. Vissa var för och andra emot, men vi beslutade att stå kvar vid den avgift vi satt, för att få intäkter till plan hyra och andra utgifter den dagen.

Beslut: att höja fikakostnaderna och undersöka möjligheten för ett lotteri

  • Vi kan också försöka ordna aktiviteter med ett lågt kursledararvode och ändå ta ut en kursavgift, ex vårens spårkurs. På det sättet kan vi få tillskott i ekonomin.

Reflektioner över vårens program :

Vårens aktiviteter har haft många deltagare och gått runt med nollbudget. Bland annat samarbetet med Örebro läns kennelklubb gällande föreläsningen med Kerstin Malm var mycket lyckad och drog många deltagare, totalt ca.60, både från pudelklubben samt från ÖLKK. Pudelklubbens medlemmar fick gratis inträde på föreläsningen med Kerstin Malm, sektionen bidrog till arvodet med 500 kr. Under mötet kom vi fram till att vi nog "spänt bågen lite för hårt" i vår, kanske det har varit lite väl många aktiviteter, för tätt inpå. De aktiviteter som genomförts har fått beröm av deltagande medlemmar och har gått runt ekonomiskt. Vi har en positiv stämning i sektionen och många medlemmar vill vara med och jobba och ta ansvar.Vi beslutade att återgå till den planering vi haft tidigare år, dvs ung en aktivitet i månaden.

Nedanstående aktiviteter är de som har gällt för våren:

19/1 Trix och konster, 325:- (Lisa Isenström) Genomförd

21/1 Föreläsning: Vikten av kontakt 50:-, sponsrad av sektionen med 500:- (Lisa

Isenström Genomförd

25/2 Föreläsning: Välj rätt inlärningsmetod 50:- (Lisa Isenström) Avbokad pga för få anmälningar.

13/3 Föreläsning: Att leva med hund –ledarskap-relation-empati, kostnadsfri (Kerstin Malm) Samarbete ÖLKK och Örebropudlarna. Genomförd

18/3 Pudelmöte/Medlemsmöte, kostnadsfri, Genomförd

29/3 Klickerdag 690:- (Mälardalens hundcentrum) Inställd pga för få anmälningar –2 st

8/4 Agilitykurs –fortsättning 500:- (har fyllt 7 av 8 platser i skrivande stund). Kommer genomföras

12/4 , 4/5 Prova-på –jaktapportering 850:- (Lisa Isenström ) Inställd pga för få anmälningar –2 st

När vi diskuterade vårens aktiviteter så pratade vi också om eventuellt samarbete med andra rasklubbar och/eller kennelklubben för att slippa ställa in aktiviteter. Vi pratade om fördelar samt nackdelar. I vissa lägen kan vi undantagsvis släppa in andra raser. Alla i Örebropudlarna vill dock att vi ska verka för vår ras, nämligen: pudeln och därmed Svenska Pudelklubbens medlemmar. Beslut i frågan:

Samarbete kan gälla föreläsningar och aktiviteter med få intresserade. Hanna lyfter frågan till Mellansvenska avdelningen om möjlighet att där ordna ex. jaktapporteringskurs då vår blev inställd. 



- Ytterligare en fråga i dagordningen, hur ska vi öka antalet medlemmar i SPK?

 

Hur ska vi få fler aktiva i sektionen? Medlemsantalet har sjunkit och vi bestämde oss för att försöka synas mer! Vi ska finnas på fler ställen, dels genom "flygblad" och att sätta upp anslag på ställen där det finns hund, ex djuraffärer och klubbar m.m.

  • Dessutom kan vår logga figurera vid vissa tillfällen. En idé kom upp om ett inofficiellt jakt prov där vi kanske kan synas. Mötet sa ja till det under förutsättning att det är kostnadsfritt.

 

Ett annat förslag för att göra reklam för oss och vår ras:

 

  • Pudelparad genom Örebro. Vi går genom stadskärnan i Örebro en lördag i augusti och avslutar med pic-nic i Stadsparken.

  • Vi hade även en diskussion om behov av ny folder om Örebropudlarna/SPK .

Foldern ska presentera Pudelns allsidighet.

Beslut: Marianne och Victoria gör en folder som kan användas för att sprida information.

Övriga frågor

-Faddersystem : vi diskuterade hur nya medlemmar ska känna sig välkomna till Örebropudlarna. Beslut: Marianne, Mia och Viktoria startar som faddrar med uppgift att

få nya deltagare att trivas hos oss.

 

- Mentorskap: Vid aktiviteterna har en”gammal” medlem och en ”ny” varit ansvariga. Detta har fungerat bra och vi beslutar att fortsätta med det.

 

- Mailinglistan som vi skapat kan man få från Eva. Örebropudlarnas Nyhetsmail kommer att skickas ut 2-4ggr per termin för påminnelse om aktiviteter, upprop, spontana pudelpromenader eller annat. Hör av dig till Eva om du vill ha med något i Nyhetsmailet.

 

-För att göra Örebropudlarnas hemsida lite mer personlig kom idén upp om att vi ska göra en presentation av oss själva. Här kan man skriva lite om sig själv, sina intressen och vad man gör med sin hund. Presentationen kan också användas till att tipsa om träningskompisar. Beslut: att var och skriver ihop några rader och skickar till webmastern.

 

- Information : Maria Medbrant är ny kontatperson, och representerar toypudeln.

 

-Information : Hanna Bengtsson har valts in i Mellansvenskas styrelse.

 

-Ledarskapskurs: Studiefrämjandet har en ledarskapskurs. Marianne Rydh anmäler sig till kursen 5-6 april. Till kurstillfället i oktober, 3-4/10 anmäler sig Hanna Bengtsson och Maria Medbrant. Är du intresserad att delta, ring Hanna.

 


Hösten kommer att se ut så här:


 
* Augusti :

Pudelparad genom Örebro, som avslutas med pic-nic i Stadsparken: Eva är ansvarig.


* September:

Medlemsmöte/Trivseldag hemma hos Ebon/Marianne under v.38. Ebon och Marianne är ansvariga.
 
* Oktober:

Hundmassage-kurs med Lena Sanfridsson . Mia är ansvarig tillsammans med Eva.

Nybörjarklippkurs med Marita Sonnbacke som kursledare. Eva tar emot anmälningar.


 
* November:

Julfika på ÖHS . Förslag på ansvarig: Ann-Britt

 

Därefter önskar vi God jul och väntar in nästa år.

 

 

*Inofficiellt jaktprov

Utöver de aktiviteter som är planerade under hösten kommer Fredrik Strömberg eventuellt vara ansvarig för att anordna ett inofficiellt jaktprov. Fredrik kommer med mer information om det senare.

 

Eva ledde mötet

Hanna och Maria höll i pennan

Marianne justerade

Minnesanteckningar Medlemsmöte 30 september 2007.

 

Vi som deltog och hade en trevlig kväll tillsammans var Eva Rindler, Ann-Britt Gimerstrand, Hanna Bengtsson, Fredrik Strömberg, Marita & Malin Andersson, Maria Medbrant, Therese Johansson, Kenneth & Ketty Nitsing, Maria Eriksson, Marianne Rydh, Maria Gustavsson, Ann Catrin , Viktoria och pudlarna Sachi, Ludvig, Mozart, Eros, Frost, Vilja, Tessie, Chiara, Esther, Signe, Curry, Cayenne, Rosso, Indra, Tova, Teddy och Petit. Även om alla pudlar inte var med i klubbstugan.

 

Efter en presentation utav alla där så berättade Hanna och Eva:

•  Hur det ser ut med manusstopp och när aktiviteter och kursdatum bör vara klara för att hinna in till PudelNytt nr 4. Allt ska vara klart 19 oktober!

•  Att sektionens ekonomi ligger på nollbudget, dvs. att alla aktiviteter ska gå runt på sig själv. Vi behöver en liten buffert för att täcka ev. underskott på någon aktivitet.

•  Mentorskapet. Dvs. att alla som kommer in nya och blir ansvariga för en aktivitet aldrig är själva med detta. Det finns alltid någon utav de ”äldre”medlemmarna med och som man kan bolla med. Det gör att fler är villiga att hålla i aktiviteter och det blir lättare för alla. Det blir tungrott om man ska vara själv.

•  Vi gick igenom de svar som inkommit på enkäten. Se annan plats.

•  Att Örebropudlarna är en aktiv klubb med många aktiviteter för de flesta hundägare.

•  Vi gjorde en kom-i-håg-lista för vad man ska komma ihåg när man är aktivitetsansvarig.


Alla aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson, kostnad, plats och övrig information i julnumret av Pudelnytt. Vi tar inte emot några anmälningar innan tidningen är ute i postlådan för att alla, oavsett internettillgång, ska ha samma chans att komma med på aktiviteter.


Våren ser i grova drag i alla fall ut som följande:

Januari:

  • Trix & Konster Therese

 

Februari:

  • Vardagsvård Eva

  • Fortsättningsklippkurs Eva

 

Mars:

  • Föreläsning troligtvis med Kerstin Malm!! Eva

  • Planering/Medlemsmötet kommer att ligga här nånstans.

  • Klickerdag med Anna Larsson, Mälardalens Hundcentrum Fredrik

 

April:

  • Agilitykurs Ann-Britt

  • Vardagslydnad/kontaktkurs med Lisa Isenström, Hundfocus Viktoria

  • Spårdag m Hanna Bengtsson och Pia Juntunen Hanna

 

Maj:

  • Jaktapportering prova-på med Lisa Isenström, Hundfocus. Mia

  • Aktivitetsdag Marianne, Ketty och Mia

Pudelpromenaderna är under utvärdering så vi får se om de återkommer under våren. Kommer många nu under hösten så kanske… annars så kommer de troligtvis att läggas ner under en period.

Vi diskuterade kring vad man ska göra som aktivitetetsansvarig och vad man ska komma ihåg. Därför så kom följande lista till skott:

Kom-ihåg-lista som aktivitetsansvarig.

•  Prata med tilltänkt instruktör.

•  Ring Eva, som tar kontakt med instruktören vad gäller arvode och andra ekonomiska frågor.

•  . Bestäm datum.

•  Prata med Hanna och lämna datum för plan/stug bokning. Uppge även om det är bara plan och/eller stuga som ska bokas.

•  Eva och Hanna räknar på ekonomin och prissätter aktiviteten.

•  Ta emot intresseanmälan och förfrågningar från medlemmar på just ”din” aktivitet.

•  Själva anmälan sker genom att anmälningsavgiften sätts in på vårt konto 471970-4. Anmälan är bindande och återbetalas endast vid sjukdom.

•  Nyckeln till Hundsällskapet skall finnas hos Marita och ska tillbaka dit efter aktiviteten ( nyckeln kan skickas till Marita per post).

•  Under själva aktiviteten se till att fika/kaffe och andra attiraljer finns på plats.

•  Spara kvitton för eventuella utlägg. Skall till Eva (eventuellt Hanna) efter avslutad aktivitet.

•  Organisera städningen så vi lämnar ett rent och fint hus/plan efter oss.

 Så… Varmt välkomna till Örebropudlarna och vårens aktiviteter!!

 

Medlemsmöte 14 mars 2007.

 

Vi som deltog var Margareta Mattson, Eva Rindler, Marianne Rydh, Ann-Britt Gimerstrand, Ketty och Kenneth Nitzing, Ebon Jacobsson, Maria Eriksson och Hanna Bengtsson tillsammans med pudlarna Snobben, Sachi, Indra, Elis, Ludwig, Boris, Eros & Frost.

 

Vi gick igenom vår ekonomi, vem som har hand om vad och vad som händer om alla inte betalar in sina anmälningsavgifter i tid. Det har den senaste tiden varit lite si och så med inbetalningar till aktiviteter före stoppdatum, och egentligen skall aktiviteterna ställas in om det är för få anmälningar. Vi behöver veta två till tre veckor före en aktivitet att vi har tillräckligt många anmälningar för att få det att gå runt. Instruktörer behöver veta om de skall hålla kurs eller inte och om vi ställer in med för kort varsel så måste vi betala instruktörerna i alla fall. Så lite skärpning med inbetalning och försök att hålla anmälningsdatumen.

 

Sen kommer vi att under våren göra en enkät och skicka ut till våra medlemmar inom området. Enkäten kommer att handla lite om våra aktiviteter, om det är något som ni som medlemmar saknar eller vill göra. Enkäten borde komma någonstans i slutet på april- början på maj. Vi kommer att träffas på ÖHS den 25 april för att skriva adresser.

Hösten kommer att se ut åt nånting åt det här hållet: .

 

September:

  • Försöka få till stånd en agilitykurs. Instruktör är ej bestämt i dagsläget. .

  • Den 2:a september kommer pudelpromenaden att gå i Lillåspåret.

  • 30:e september kommer vi att träffas på ÖHS för att promenera, grilla korv och prata om vårens aktiviteter. Anmälan till Marianne.

Oktober:

  • Nybörjarklippkurs kommer det att bli tillsammans med Marita Sonnbacke.

  • Pudelpromenaden kommer att gå av stapeln i Fellingsbro den 28 oktober

 

November:

  • En utställningsklippkurs kommer det troligtvis att bli.

  • Den 25:e november träffas vi på ÖHS för ”att göra en pudel”, dricka glögg och avsluta året.

December:

  • Önskar vi alla en god jul och ett gott nytt år!

 

Utöver det som står ovan så kommer det någon gång under hösten anordnas en föreläsning- tema problemhundsbeteende och eventuella lösningar. Föreläsare ej bestämt.

 

 

Pudelpromenaderna kommer i vår att ha bestämda platser och kontaktpersoner.

 

Alla aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson, kostnad, plats och övrig information i nr2 av Pudelnytt. Vi tar inte emot några anmälningar innan tidningen är ute i postlådan för att alla, oavsett Internettillgång, ska ha samma chans att komma med på aktiviteter.

 

Hoppas att ni hittar något som ni vill vara med på och vi önskar er alla varmt välkomna till Örebropudlarna och höstens aktiviteter!!

 

Vid pennan

//Hanna Bengtsson

ÖREBROPUDLARNAS MEDLEMSMÖTE 21/9 2006

 

Deltagande: Caroline Bergelt, Ebon Jacobsson, Birgitta Hägg, Kenneth Nitsing, Ketty Nitsing, Lotta Rehnman, Eva Rindler, Marianne Rydh, Marita Sonnbacke

 

PLANERING INFÖR VÅREN 2007-MINNESANTECKNINGAR

 

Förslag:

  • På medlemmarnas begäran framställdes en önskan om att alltid arbeta 2 och 2 vid anordnandet vid aktiviteter. Detta har två syften: 1.) Att få in nya medlemmar i arbetet med att ordna aktiviteter dels att 2.) Skapa en ansvarsfördelning då det kan vara arbetsamt att ensam ansvara för en större aktivtet.

  • Vi skall ha en höstavslutning den 19:e november där vi promenerar, fikar och tillverkar koppel till självkostnadspris. Anmälan till Marita Sonnbacke samt Marianne Rydh.

  • Vardagsvård (i januari) kontaktpersoner tillika kursledare är Hanna Bengtsson och Marianne Rydh.

  • Fortsättningsklippkurs skall anordnas i februari den 11/2 kontaktperson tillika kursledare för denna kurs är Marita Sonnbacke.

  • Trix och konster med Lisa Isenström skall arrangeras den 25: e mars. Kontaktpersoner för denna kurs är Kenneth och Ketty Nitsing tillsammans med Ann-Britt Gimerstad.

  • Jaktträning med Lisa Isenström i april. Kontaktperson för denna kurs Hanna Bengtsson.

  • Birgitta Hägg framförde önskemål om kurs i vardagslydnad och kontakt.

          Togs ej beslut gällande detta förslag. Bordläggs till nästa möte.

  • Pudelaktivitetsdag den 3:e juni. Kontaktpersoner är Ebon Jacobsson samt Marianne Rydh. Caroline Bergelt bakar och syr några priser.

  • Mh –Caroline Bergelt undersöker möjligheten att ha ett mh inför hösten 2007.

  • Medlemsmöte med planering inför hösten fastställdes till den 15:e mars 2007.

 

Vid pennan Marianne Rydh

Minnesanteckningar Medlemsmöte 22 februari 2006.

 

Vi som deltog var Eva Rindler, Marianne Rydh, Ann-Britt Gimerstrand, Marita Sonnbacke och Hanna Bengtsson tillsammans med pudlarna Eros, Juni, Ludwig och Saida.

 

Hösten kommer att se ut åt nånting åt det här hållet:

 

Augusti:

         •  Medlemsmötet kommer att vara 30 augusti.

 

September:

         •  Kantarell-sökkurs någonstans här i början på september. Instruktör ej bestämt.

         •  17:e kommer det att bli en träningsutställning. Domare den här gången kommer

             att vara Kristina Sahlström, kennel Dandy-Lions.

 

Oktober:

         •  Prova på Jaktapportering tillsammans med Lisa Isenström.

         •  Fortsättningsklippkurs kommer det att bli tillsammans med Marita Sonnbacke.

 

November:

         •  Trix och Konster-kurs tillsammans med Lisa Isenström.

 

December:

         •  Önskar vi alla en god jul och ett gott nytt år!

 

Pudelpromenaderna kommer Marianne Rydh att hand om även i höst så anmäl er till henne. Troligtvis kommer vi dock att ha ett litet uppehåll med de månatliga promenaderna pågrund av för dålig uppslutning. Därför kommer vi att ha några få promenader då vi gör mer utflykter tillsammans.

 

Alla aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson, kostnad, plats och övrig information i höstnumret av Pudelnytt. Vi tar inte emot några anmälningar innan tidningen är ute i postlådan för att alla, oavsett internettillgång, ska ha samma chans att komma med på aktiviteter.

 

Vi diskuterade medlemsmötets låga deltagarantal, men konstaterade att många medlemmar har idéer och önskemål om aktiviteter. Då planerande och genomförande kräver mycket arbete, skulle en större uppslutning på medlemsmöten leda till att vi skulle kunna genomföra aktiviteter på ett bättre sätt. Vi skulle därför önska att fler kom till våra möten. Allas tankar och idéer är viktiga för Örebrosektionen!

 

Så… Varmt välkomna till Örebropudlarna och höstens aktiviteter!!

 

Vid pennan

//Hanna Bengtsson

---

Minnesanteckningar Medlemsmöte 21 september 2005.

 

Vi som deltog och hade en trevlig kväll tillsammans var Eva Rindler, Ebon Jakobsson, Ann-Britt Gimerstrand, Hanna Bengtsson, Marita Andersson och pudlarna Ludvig, Minette & Eros.

 

Vi berättade om sektionens ekonomi, tält, schampon, svampsäsongen, koppelgörande och planerade hur våren kommer att se ut:

 

Januari:

  • Nybörjarklipp

Februari:

  • Föreläsning av något slag

  • Planering/Medlemsmötet kommer att ligga här nånstans.

Mars:

  • Utställningsklippkurs

April:

  • Ringträning

  • Fortsättningsklippkurs

Maj:

  • Vardagslydnad/kontaktkurs med Lisa Isenström, Hundfocus

Vi gjorde även koppel till oss själva men vi kommer att göra några fler koppel och ha till försäljning på klippkurserna.

 

Pudelpromenaderna kommer Marianne Rydh att hand om i vår så anmäl er till henne.

 

Alla aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson, kostnad, plats och övrig information i julnumret av Pudelnytt. Vi tar inte emot några anmälningar innan tidningen är ute i postlådan för att alla, oavsett Internettillgång, ska ha samma chans att komma med på aktiviteter.

 

Så… Varmt välkomna till Örebropudlarna och vårens aktiviteter!!

Vid pennan
// Hanna Bengtsson

---

Minnesanteckningar Medlemsmöte 10 mars 2005.

Vi som deltog var Eva Rindler, Ebon Jakobsson, Maria Eriksson, Marianne Rydh och Hanna Bengtsson och pudeln Emma. Trots lite bortfall som egentligen skulle ha varit med diskuterade vi allt möjligt, åt krämkaka och hade jättetrevligt!

Hösten kommer att se ut åt nånting åt det här hållet:


Augusti:
- Vi börjar hösten med ett litet knytkalas hemma hos Ebon torsdag 25/8. Ta med er eget att grilla så träffas vi och har en trevlig kväll ihop!

September:
- Massagekursen upprepas då det är många som efterfrågat en till efter den förra som var helt suverän!
- 18:e kommer vi att ha en till träningsutställning. Domare är i skrivande stund inte bestämt.
- Medlemsmöte kommer att ligga här nånstans.

Oktober:
- Stretchingkurs som är en fortsättning på massagen. Man behöver dock inte ha gått massagekursen för att gå stretchingen.
- Nybörjarklippkurs kommer det också att bli.

November:
- Klickerkurs med Lisa Flemström.

December:
Önskar vi alla en god jul och ett gott nytt år!

Pudelpromenaderna kommer Marianne Rydh att hand om i vår så anmäl er till henne.

Vårens promenader kommer att gå av stapeln här:
3/4 går vi i Lillåspåret
1/5 går vi i Karlslund
28/5 tar vi en tipspromenad bland annat på pudelaktivitetsdagen ute på ÖHS.

Alla aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson, kostnad, plats och övrig information i vårnumret av Pudelnytt. Vi tar inte emot några anmälningar innan tidningen är ute i postlådan för att alla, oavsett internettillgång, ska ha samma chans att komma med på aktiviteter.

Så… Varmt välkomna till Örebropudlarna och vårens aktiviteter!!

Vid pennan
// Hanna Bengtsson

-----

Minnesanteckningar Medlemsmöte 22 september 2004.

Tappra deltagare som grillade sommarens sista korv i skymningsmörkret var: Viktoria Holmqvist, Eva Rindler, Marita Andersson, Marianne Rydh, Ann-Britt & Caroline Gimerstrand och undertecknad Hanna Bengtsson. Dessutom var pudlarna Hjalmar, Amanda, Vilja, Ludde, Eros och Xena med.

Efter en stund blev det ganska så kallt så vi förflyttade oss in och fortsatte pudelpratet där.
Tack allihop för en trevlig kväll!

Det kommer i alla fall att bli en späckad vår full med aktiviteter!

Januari:
Trix och konster- fortsättning på den tidigare delen tillsammans med Lisa Flemström, Hundfocus men även nybörjare kan vara med. Ann-Britt håller i anmälningarna.

Medlemsmöte inför hösten kommer i år att ligga redan i januari, nämligen onsdag 26 januari. Då kommer vi även att ha en koppelgörarkväll samtidigt som vi bestämmer höstens aktiviteter. Anmälan SENAST 10 Januari till Viktoria om ni ska vara med och göra koppel beroende på att material ska införskaffas osv.

Februari:
I början på februari ska vi försöka ha en massagekurs där vi lär oss hur man ska massera och stretcha hunden. Marita håller i det.

Fortsättningsklippkurs kommer det också att bli. Marita håller i den och Eva tar emot anmälningarna.

Mars:
Föreläsning om Anatomi/Avel/mentalitet. Föreläsare kommer så småningom. Hanna håller i det.

April:
Åka och hälsa på Vargarna på Kolmården någon gång i början på april! Ann-Britt håller i det.

Ha en ledarskapskurs i slutet på april. Ska försöka få hit Eva Bodfält eller Memea Mohlin. Få se vad som går att göra?? Eva håller i det.

Maj:
Ringträning inför sommarens utställningar. Antagligen med Kari Haave. Marianne håller i det.

Vi avslutar våren med en aktivitetsdag där vi kommer att ha pudelrace, agilitylopp, lydnad och diverse andra roliga aktiviteter för pudlarna och deras ägare. Så kom och var med!! Marianne & Hanna håller i det.


Pudelpromenaderna kommer Marianne Rydh att ta över efter det suveräna jobb som Birgitta Löf har lagt ner. Promenaderna kommer även att se lite annorlunda ut i vår. Varannan gång ska vi försöka ha en liten aktivitet som t ex kontaktövningar efter promenaden, lite agility eller andra små roliga övningar för den som vill prova på. Varannan gång ska vi åka någonstans och gå promenad. Därför ber vi er medlemmar om förslag? Har ni någon bra promenadslinga där ni bor? Maila iväg ett förslag till Marianne så kanske vi kan gå i era trakter nästa gång?

Alla aktiviteter kommer att komma ut i sin färdiga form med kontaktperson, kostnad, plats och övrig information i Julnumret av Pudelnytt. Vi tar inte emot några anmälningar innan tidningen är ute i postlådan för att alla, oavsett Internettillgång, ska ha samma chans att komma med på aktiviteter.

Så… Varmt välkomna till Örebropudlarna och vårens aktiviteter!!
Vid pennan
// Hanna Bengtsson

-----

Minnesanteckningar från medlemsmötet 2004-03-31

Deltagande var: Ulf Ericsson, Helen Bejerstrand, Ann-Britt Gimerstrand, Birgitta Löf, Olle ???, Lotta Löf, Ebon Jacobsson, Eva Rindler, Victoria Holmqvist, Hanna Bengtsson, Marita Andersson, Marie Syren samt pudlarna Hjalmar, Xena, Vilja, Rissie och doberman/collien Mimmi.

Vi samlades hemma hos Viktoria för pudelprat, fika och titta på pudlarna som hade skoj tillsammans samt bestämma höstens aktiviteter

Undertecknad, Hanna Bengtsson och Eva Rindler berättade om vad vi gick igenom på verksamhetskonferansen med alla mellansvenskas sektioner i november -03 samt i korthet vad som hade behandlats på mellansvenskas årsmöte -04. Sen gick vi igenom vår sektions ekonomi och hur man går till väga när man ska ha hand om en aktivitet. Hur man räknar ut pris samt arbetsgivareavgifter och skatt som måste på den summa som aktiviteten kostar.

Vi kom även överens om att låta alla ta med sin egen mat på aktiviteter framöver. Dels för att alla kanske inte äter allting samt att det måste till en ytterligare person vid alla enskilda aktiviteter som har hand om köket. Därför ber vi även nu alla som är med på aktiviteter att stanna kvar en liten stund efter att aktiviteten är slut och hjälpa till med städningen. Hjälps alla åt så går det fort!

Alla aktiviteter ska vara klara och inskickade till antingen Hanna eller Eva senast den 20 April för att vi ska hinna med att få manuset skrivet och inskickat till manusstopp för Pudelnytt.

Lite preliminärt så kommer hösten att se ut så här.

Augusti: 28/8 Valpträff (4-12 mån) på ÖHS, Annbritt Gimerstrand har hand om anmälan.

September: 5/9 Tränings/kom-som-du-är-utställning. Domare Gunilla Sandberg. Anmälan
skickas till Ebon Jacobsson
22/9 Medlemsmöte ÖHS anmälan till Viktoria senast dagen innan. Ta med nåt
att grilla om det är vackert väder?

Oktober: ??/10 Vardagslydnadsdag tillsammans med Lisa. Anmälan till Viktoria? Marita?
31/10 Utställningsklippkurs Christer Ivarsson. Anmälan till Hanna Bengtsson

November: 13/11 Fortsättningsklippkurs Marita Andersson, Eva tar hand om
anmälningarna.
??/11 Första hjälpen föreläsning med veterinär Leif Hokfors. Skicka gärna in
frågor gällande både det och annat i förväg samt anmälan till Eva Rindler.

December: Ingenting då julen närmar sig med stormsteg.

Fullständigt spikade datum, kostnad och anmälningsperson kommer att komma ut i Pudelnytt nr 2 som borde komma i postlådorna någonstans i mitten på juni.

Anmälan till våra aktiviteter är bindande och gällande först från det datum som pengarna finns insatta på sektionens PG-nummer. Först till kvarn med betalning gäller alltså vid begränsat antal platser. Vi förbehåller oss även rätten att ställa in vid för få anmälningar.
Saker som vi skjuter på till våren är en fortsättning på Trix och konsterkursen, ev massagekurs, prova på personspår, nybörjarklippkurs, pudelaktivitetsdag med agility, lydnad, pudelrace och några skojtävlingar. Förslag på föreläsning till våren mottages tacksamt. Fortsättning avel o färg? Genetik?

Vårt lilla projekt med pudelbilder börjar ta form… har ni några bra, skojiga, roliga, aktivitetsbetonade, söta, underbara pudelkort skicka in dom till Eva senast till sista oktober.

Pudelpromenaderna kommer att fortsätta som vanligt den sista söndagen i varje månad. Anmälan till Birgitta Löf. Se annars hemsidan för färsk information.

Vi kommer även att ha valpträffar i höst för att se om det finns något intresse för sådant. Man träffas för att socialisera valparna, prata med andra som har valp och bara för att ha trevligt tillsammans. Se även hemsidan i höst för ytterligare information om var och när.

Det var en trevlig kväll och förhoppningarna är att många kommer i september då nästa medlemsmöte är. Då kommer vi att samlas ute på ÖHS och förhoppningsvis så är vädergudarna med oss och vi kan grilla och sitta ute.

Kom gärna med förslag på aktiviteter/föreläsningar som ni vill göra.

Vid pennan// Hanna Bengtsson.

-----

Minnesanteckningar från medlemsmötet 2003-11-20
Deltagande var: Viktoria Holmqvist, Eva Rindler, Hanna Bengtsson, Birgitta Löf, Lotta Löf Ann-Britt Gimerstrand, Caroline Gimerstrand, Marianne Rydh och Marita Andersson. Dessutom fanns två fyrbenta varelser med också, nämligen Hjalmar och lilla Vilja.

Vi samlades hemma hos Viktoria, drack glögg och åt pepparkakor och framför allt så pratade vi om vår favorit ras, pudeln, i alla dess storlekar, färger och klippningar.

Efter lite provande av tekniken så tryckte vi sammanlagt 10 tröjor med Örebropudellogon på.

Vi bestämde lite preliminärt vad som kommer att hända i vår. Slutdatum och den slutgiltiga aktiviteten ska vara inne hos Eva Rindler till den 20 december för skick till Pudelnytt Extras manusstopp. Slutliga datum, kontaktpersoner och instruktörer kommer att läggas ut i Pudelnytt och Pudelnytt Extra.

Vårens preliminära aktiviteter:

Januari:

Februari: 22/2 Färggenetik med inslag av avel med Kristina Sahlström, på ÖHS Hanna Bengtsson har hand om information och anmälan.

Mars: 20-21/3 Klippkurs, nybörjare Marita Andersson, på ÖHS. Eva tar emot anmälan.

6-7/3 el 13-14/3 Trix & konster, Petra Hofwanader? Hundfocus instruktörer?

April: Prova-på-viltspår i slutet på april, Marita tittar lite mer på datum och Instruktörer

Maj: Agility-kurs, Ann-Britt Gimerstrand & Marianne Rydh kikar på datum och instruktörer.

9/5 Pudelutflykt med korvgrillning, Viktoria Holmqvist

Någonstans i april/maj så blir det en till sökträning tillsammans med Charlie Broström. Kanske en vardagskväll när det börjar ljusna igen? Ulf Ericsson tar hand om det.

Pudelpromenaderna kommer Birgitta Löf & Marianne Rydh ta delat ansvar för och tillsammans hjälpas åt att bestämma promenadrutt och datum.

På förekommen anledning har vi blivit tvungna att hädanefter ha bindande anmälan och att den börjar gälla från det datum pengarna finns inne på sektionens postgiro. Ett förslag som kom upp på medlemsmötet är att vi lägger sista anmälnings- och inbetalningsdag för en aktivitet, i anslutning till att lönen kommer och folk betalar sina räkningar. För att vi ska undvika extra arbete som att behöva ringa för att påminna folk och så vidare.

Saker som vi skjuter på till vårens medlemsmöte och som därmed eventuellt ingår i höstens aktiviteter blir ”kom-som-du-är-utställningen”/träningsutställningen och en utställningsklippkurs.

Ett förslag som inkommit efter medlemsmötet, för att tas upp i vår, är ett ev Sektionsmästerskap för Örebropudlarna inom grenarna Lydnad och Agility om det finns intresse och underlag.

Vi bestämde också att vi ska försöka knäppa lite mer kort på alla möjliga pudlar i alla möjliga aktiviteter för ett litet eventuellt projekt framöver.

Eftersom det är på medlemsmötena som vi bestämmer vilka aktiviteter som kommer att ske nästa kalenderhalvår så kommer här en uppmaning:

Kom och gör din röst hörd, vad vill just DU göra? Det är svårt att planera för aktiviteter om ingen hör av sig, kommer på aktiviteter eller vill något?

Ingen kan göra allt, men många kan tillsammans göra väldigt mycket……

Vid pennan
// Hanna Bengtsson